Robin Schuil

Ο Robin Schuil είναι ένας από τους πιο δυναμικούς επιχειρηματίες της διεθνούς ηλεκτρονικής αγοράς αγγελιών.  Δεν είναι τυχαίο ότι το 2004, η πλατφόρμα Marktplaats.nl την οποία είχε ιδρύσει σε εξαιρετικά νεαρή ηλικία στην Ολλανδία πωλήθηκε στο e-bay, με συνέπεια ο Robin Schuil να πρωτοστατήσει στη λειτουργία της ευρωπαϊκής βάσης της διάσημης πλατφόρμας αγγελιών στο Άμστερνταμ.  Στην Ελλάδα βρέθηκε καλεσμένος του Orange Grove, προκειμένου να παράσχει συμβουλές σε start-up εταιρείες.  Η επαφή του με τα ελληνικά πράγματα είχε σαν αποτέλεσμα να συνειδητοποιήσει τις σημαντικές ευκαιρίες που, όπως εξηγεί στις «Γέφυρες», παρέχει η ελληνική αγορά και κατ’ επέκταση να αξιοποιήσει την εμπειρία του στην αγορά αγγελιών, δημιουργώντας την πλατφόρμα vendora.gr που μέσα σε μικρό διάστημα λειτουργίας βλέπει ήδη τα νούμερα της να γιγαντώνονται.  Ο Robin Schuil μας εξηγεί αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους θεωρεί την ελληνική αγορά πρόσφορο έδαφος για Έλληνες καθώς και για ξένους επιχειρηματίες, αλλά και για το πώς μπορεί να ξεπεραστεί ο φόβος που οδηγεί πολλούς Έλληνες επιχειρηματίες στο Brain Drain.

Επιχειρηματίας στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου

Ιδρυτής πλατφόρμας Vendora.gr

Ξένος επιχειρηματίας που επένδυσε στην ελληνική αγορά

Πώς πήρατε την απόφαση να επενδύσετε στην ελληνική αγορά έχοντας ήδη μια εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία στον ευρωπαϊκό επιχειρηματικό στίβο;

Με προσκάλεσε στην Αθήνα το Σεπτέμβριο του 2016 το Orange Grove, το οποίο προσπαθεί να χτίσει «Γέφυρες» μεταξύ της Ολλανδίας και της Ελλάδας ώστε να μοιράζεται η γνώση και να αποτρέπεται το Brain Drain εδώ στην Ελλάδα.  Οπότε άρχισα να έρχομαι στην Ελλάδα μία εβδομάδα κάθε μήνα, ώστε να δουλεύω με μία-μία τις start up εταιρείες του Orange Grove.  Δουλεύοντας μαζί τους, έμαθα πράγματα για τις δυνατότητες εδώ στην χώρα και πραγματικά ενθουσιάστηκα -αν κοιτάξεις την ανάπτυξη του ίντερνετ και του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, ο ρυθμός αύξησης τα τελευταία χρόνια είναι εκπληκτικός.  Ο αριθμός χρηστών ίντερνετ τα τελευταία 10 χρόνια τριπλασιάστηκε και τα τελευταία 5 χρόνια, εν μέσω της κρίσης, ο αριθμός εκείνων που ψωνίζουν μέσω ίντερνετ τουλάχιστον διπλασιάστηκε.  Αυτοί οι ρυθμοί αύξησης είναι από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  Και η Ελλάδα πιστεύω ότι θα μηδενίσει την διαφορά μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.  Νομίζω πραγματικά ότι είναι μια αγορά με μεγάλες ευκαιρίες.

 

Ενώ εσείς ως ξένος επιχειρηματίας επιλέγετε να επενδύσετε στην Ελλάδα, οι ίδιοι οι Έλληνες, σε μεγάλο ποσοστό συνεχίζουν να φεύγουν για το εξωτερικό για επαγγελματικούς λόγους.  Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Είναι κάτι που μπορώ να το κατανοήσω.  Ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα και δε μπορούσαν εύκολα οι Έλληνες επιχειρηματίες να οργανώσουν μια επιχείρηση.  Όσοι προσπάθησαν, βρήκαν εμπόδια στην κρίση, το νομοθετικό πλαίσιο και γενικά φαινόταν ότι όλα είναι εναντίον τους.  Νομίζω ότι τα χειρότερα πέρασαν και ότι με τα νέα προγράμματα που έχουν δημιουργηθεί υπάρχουν πολύ περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τα πράγματα θα βελτιωθούν ακόμη περισσότερο.  Σε κάθε περίπτωση, υποχρεωτικά θα χρειαστεί μια πρώτη ομάδα επιχειρηματιών, οι οποίοι, κόντρα σε όλες τις δυσκολίες και τις προκλήσεις, θα πάρουν το ρίσκο και θα βελτιώσουν γενικά το επιχειρηματικό οικοσύστημα, ώστε να μπορέσουν μετά και οι υπόλοιποι να μείνουν και να δραστηριοποιηθούν στη χώρα.

 

Θα συστήνατε και σε άλλους επιχειρηματίες, ξένους αλλά και Έλληνες να επενδύσουν στην ελληνική αγορά; 

Βέβαια και μάλιστα μου προκάλεσε ευχάριστη έκπληξη ότι συνάντησα πολύ ευκατάστατους Ολλανδούς που ερωτεύτηκαν την Ελλάδα, μένουν εδώ κάποιους μήνες το χρόνο κι επίσης αποφάσισαν να επενδύσουν σε κάποιες start up στην χώρα, βοηθώντας πραγματικά την επιχειρηματικότητα.  Εκτός από αυτό, κάποιες από τις πρώτες επιτυχίες εταιρειών που ξεκίνησαν σαν start up, όπως το Beat ή το e-food, ήρθαν στη κατοχή διεθνών «παικτών», αλλά κράτησαν τη λειτουργία τους εδώ στην Ελλάδα, με συνέπεια να ενισχύεται η επένδυση της γνώσης στην τοπική αγορά.

 

Πώς καταφέρατε να διακριθείτε σε σύντομο χρόνο μέσα στην ελληνική αγορά αγγελιών;

Τον Αύγουστο του προηγούμενου έτους δημιουργήσαμε μία λιτή πρώτη εκδοχή του vendora.gr σε διάστημα μόλις 2-3 εβδομάδων και «βγήκαμε» on-line, προσπαθώντας να αποκτήσουμε τους πρώτους χρήστες.  Από τότε λειτουργούμε αυτή την πλατφόρμα, εβδομάδα την εβδομάδα, και σήμερα πλέον βλέπουμε να φτάνουμε κοντά στις 20.000 αγγελίες στο site και στις 200.000 επισκέψεις το μήνα.  Επίσης είδαμε ότι 25% περίπου προϊόντων που διαφημίστηκαν έχουν ήδη πωληθεί στην πλατφόρμα, πράγμα που σημαίνει αρκετές χιλιάδες συναλλαγές ήδη.

Ποιο θεωρείτε το μυστικό της επιτυχίας σας;

Είναι ένα είδος επιχείρησης πολύ κοντά σε αυτή που συνίδρυσα το 1999 στη Ολλανδία, η οποία καταφέραμε να ξεπεράσει τα όρια της Ολλανδίας και να πωληθεί στο e-bay, επεκτεινόμενη σε 25 αγορές.   Αυτό λοιπόν είναι που κάνω σχεδόν σε όλη μου τη ζωή, περισσότερα από 16 χρόνια.  Ο τρόπος που το κάνουμε είναι εστιάζοντας στον πελάτη, μαθαίνοντας από αυτόν, και εξασφαλίζοντας ότι έχουμε την καλύτερη εμπειρία χρήστη.  Έτσι επιτυγχάνουμε να γίνονται αξιόπιστες και καλής ποιότητας εμπορικές συναλλαγές μέσω της πλατφόρμας.  Από πλευράς μάρκετινγκ χρησιμοποιούμε τα ίδια κανάλια όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, τα social media, το google κλπ. Επίσης με την εμπειρία που έχουμε χρησιμοποιούμε την big data analysis, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι φτάνουμε στο κοινό που θέλουμε.

 

To vendora.gr από πόσους εργαζόμενους αποτελείται; Eπίκεινται και άλλες προσλήψεις και αν ναι, θα αφορούν σε ελληνικό εργασιακό δυναμικό;

Προς το παρόν είμαστε μία ομάδα τριών ατόμων, εκ των οποίων η μια εργαζόμενη είναι μισή Ελληνίδα και ζει στη χώρα.  Επίσης αναζητούμε να προσλάβουμε δυο ακόμη εργαζομένους  εδώ στην Αθήνα και γενικά σύντομα θα έχουμε πολύ περισσότερους Έλληνες στην ομάδα μας.  Αρχικά σε προγραμματισμό και μάρκετινγκ, και αργότερα θα ψάξουμε κόσμο για υποστήριξη πελατών που είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς μας.  Θα χτίσουμε όλη την ομάδα εδώ, καθώς η εταιρεία έχει να κάνει με την ελληνική αγορά και πρέπει να λειτουργεί από Έλληνες που καταλαβαίνουν την γλώσσα και την κουλτούρα.  Ένας από τους προσωπικούς μου στόχους είναι να βοηθήσω τις επενδύσεις στην ελληνική αγορά, να μοιραστώ την εμπειρία μου και να δώσω τη δυνατότητα σε κάποιος ανθρώπους να εξελιχθούν.

 

Θεωρείτε ότι κάποιοι Έλληνες που ζουν εκτός της χώρας μπορεί να δουν την επιχείρηση σας σαν ευκαιρία για να επιστρέψουν;

Ελπίζω να το δουν σαν ευκαιρία και πραγματικά θα με ικανοποιούσε πάρα πολύ να δω ανθρώπους να επιστρέφουν πίσω στην Ελλάδα αν θα μπορούσα να τους δώσω τη σωστή ευκαιρία.  Νομίζω ότι το vendora.gr, εκτός από τους ανθρώπους που δουλεύουν στην ομάδα, μπορεί να δώσει πολλές ευκαιρίες, και όπως συνέβη και στην Ολλανδία, να επιταχύνει το επιχειρηματικό οικοσύστημα συνολικά.  Στην Ολλανδία ξέρουμε πολλούς ανθρώπους που ξεκίνησαν το ηλεκτρονικό τους κατάστημα, βρήκαν τους πρώτους πελάτες τους στο website που φτιάξαμε εκεί και έτσι εξελίχθηκαν.  Tο vendora.gr είναι ένα μέρος όπου όλοι μπορούν να πωλούν και να αγοράζουν.

 

Ποια είναι η κύρια συμβουλή σας προς τις start up ομάδες του Orange Grove στις οποίες κάνετε συμβουλευτική εδώ στην Ελλάδα;  

Νομίζω ότι γενικά υπάρχει έντονος ο φόβος της αποτυχίας και αυτό οδηγεί τους Έλληνες στο να θέλουν να είναι απόλυτα τέλειοι από την αρχή.  Οι επιχειρηματίες εδώ βάζουν μεγάλη προσπάθεια στο να έχουν ένα σπουδαίο προϊόν εξ αρχής, ενώ εγώ αυτό που έχω μάθει στη διάρκεια του χρόνου, είναι ότι ο καλύτερος τρόπος να κάνεις μια επιχείρηση είναι προσπαθώντας να βγεις στην αγορά όσο το δυνατό πιο γρήγορα. Πάντα λέω ότι δεν είσαι start up εταιρεία αν δεν κάνεις ένα ξεκίνημα και δε βγεις στην αγορά, ώστε να μάθεις από τους πελάτες σου και να δουλέψεις μαζί τους κι έτσι να βελτιώσεις το προϊόν σου σε σημεία που είναι πραγματικά σημαντικά.  Αυτό νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να βελτιωθεί στην ελληνική νοοτροπία.