Αρχική > Ανακαλύπτοντας τις ψηφιακές δυνατότητες του σχολείου στην Ελλάδα: 1.700 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στο webinar για το εργαλείο SELFIE

Ανακαλύπτοντας τις ψηφιακές δυνατότητες του σχολείου στην Ελλάδα: 1.700 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στο webinar για το εργαλείο SELFIE

Το σεμινάριο εντάσσεται στον Κύκλο ενημέρωσης και διαλόγου για τις ψηφιακές δεξιότητες που υλοποιεί το ΕΚΤ στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» και της «Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση».

19.06.2020

1.700 εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα αλλά και από ελληνικά σχολεία του εξωτερικού παρακολούθησαν και συμμετείχαν ενεργά στο δεύτερο διαδικτυακό σεμινάριο (webinar) του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) με τίτλο «Ανακαλύψτε τις ψηφιακές δυνατότητες του σχολείου σας με μια… SELFIE», το οποίο υλοποιήθηκε την Τρίτη 16 Ιουνίου.

Στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν έγκυρη ενημέρωση, αλλά και πρακτικές πληροφορίες για την ανάπτυξη της ψηφιακής ικανότητας των σχολείων γενικότερα, αλλά και για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ειδικότερα μέσω του καινοτόμου ευρωπαϊκού εργαλείου SELFIE. Το καινοτόμο χαρακτηριστικό του SELFIE είναι ότι εμπλέκει επικεφαλής σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικούς και μαθητές, ενώ τα σχολεία έχουν απόλυτο έλεγχο της όλης διαδικασίας και αποκλειστική πρόσβαση στα αποτελέσματά τους, μπορούν δε να παραμετροποιήσουν το εργαλείο, προσθέτοντας τις δικές τους ερωτήσεις. Το SELFIE έχει ήδη χρησιμοποιηθεί από περισσότερους από 650.000 επικεφαλής σχολείων, εκπαιδευτικούς και μαθητές, από 7.200 σχολεία σε 57 χώρες, και αποτελεί μία από τις δράσεις του Σχεδίου Δράσης για την Ψηφιακή Εκπαίδευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Παρακολουθήστε το βίντεο του σεμιναρίου με την αναλυτική παρουσίαση των εργαλείων και τις απαντήσεις των ειδικών στις ερωτήσεις του κοινού

Από το Μόναχο και τις Βρυξέλλες, μέχρι την Προστοτσάνη Δράμας, τη Λαμία, τα Χανιά, την Κέρκυρα και τη Μυτιλήνη οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να επιμορφωθούν για το SELFIE κα τις δυνατότητες που αυτό προσφέρει. Στο πλαίσιο του webinar το κοινό συμμετείχε σε δημοσκοπήσεις και ερωτήσεις προς τους ομιλητές, οι περισσότερες εκ των οποίων απαντήθηκαν σε ζωντανή σύνδεση. Το ενδιαφέρον εκ μέρους του κοινού ήταν έντονο και αυτό αποδεικνύεται και από τα περίπου 600 σχόλια και ερωτήσεις που τέθηκαν. Αξίζει να αναφερθεί ότι ενώ πριν το διαδικτυακό σεμινάριο το 90% των συμμετεχόντων είχε δηλώσει ότι δεν έχει καθόλου ή έχει μη επαρκή γνώση για το SELFIE, κατά τη διάρκεια δημοσκόπησης που έλαβε χώρα, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί κατά μεγάλη πλειοψηφία (83.1%) δήλωσαν την πρόθεση τους να προτείνουν στον σύλλογο διδασκόντων του σχολείου τους τη δοκιμή του εργαλείου.

Στον εναρκτήριο χαιρετισμό της η Διευθύντρια του ΕΚΤ, Δρ Εύη Σαχίνη,  είπε χαρακτηριστικά: «Έχοντας έναν συντονιστικό ρόλο από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τις ψηφιακές δεξιότητες προσπαθούμε να βρούμε κοινότητες χρηστών που έχουν ανάγκη ή μεγάλο ενδιαφέρον σε αυτές τις θεματικές και να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις τους. Μας ενδιαφέρει η άποψή των εκπαιδευτικών ώστε να επεκτείνουμε αυτούς τους κύκλους διαλόγου για τις ψηφιακές δεξιότητες που καθιερώσαμε και με επόμενες συναντήσεις που να καλύπτουν τις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας».

Ο Νίκος Τζιμόπουλος, μέλος της Εθνικής Υπηρεσίας Υποστήριξης του eTwinning σημείωσε: «Το SELFIE είναι ένα εργαλείο καταγραφής ψηφιακών δεξιοτήτων σε ένα σχολείο και το eTwinning είναι ένα εργαλείο δράσης, το οποίο μας βοηθά να βελτιώσουμε τους δείκτες που έχει καταγράψει το SELFIE. Έτσι προσπαθούμε να συνδυάσουμε αυτές τις δύο εμβληματικές δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να βελτιώσουμε τις ψηφιακές δεξιότητες στους Έλληνες εκπαιδευτικούς και μαθητές. Σήμερα το eTwinning έχει 28.300 εκπαιδευτικούς και βρίσκεται σε  8.660 σχολεία και από το 2005 που ξεκίνησε στην Ελλάδα έχουν δημιουργηθεί 13.000 projects.»

Στη συνέχεια τον λόγο πήραν οι εκπρόσωποι της Μονάδας Ανθρώπινου Κεφαλαίου και Απασχόλησης του JRC, Παναγιώτης Καμπύλης και Νικολέτα Γιαννούτσου, οι οποίοι παρουσίασαν εκ των έσω το εργαλείο που έχει αναπτυχθεί στο Κοινό Κέντρο Ερευνών, καθώς και βέλτιστες πρακτικές για την ανάπτυξη της ψηφιακής ικανότητας των σχολείων γενικότερα, αλλά και για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ειδικότερα.

Από την πλευρά του ο Παναγιώτης Καμπύλης ανέφερε: «Το SELFIE είναι ένα online δωρεάν εργαλείο που έχει δημιουργηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι διαθέσιμο σε τουλάχιστον 32 γλώσσες μεταξύ των οποίων και τα ελληνικά και μπορεί να το χρησιμοποιήσουνε δημοτικά, γυμνάσια, γενικά και επαγγελματικά λύκεια, για να δουν που βρίσκονται αυτή τη στιγμή αναφορικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία και τη μάθηση. Στο SELFIE έχουμε τη δυνατότητα να βάλουμε μαζί τις οπτικές γωνίες των επικεφαλής των σχολείων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών και χαίρομαι ιδιαίτερα που σήμερα παρακολουθούν το σεμινάριο και μαθητές, καθώς οι μαθητές είναι στο επίκεντρο όλης αυτής της προσπάθειας.»

Στη συνέχεια η Νικολέτα Γιαννούτσου συμπλήρωσε κατά την παρουσίασή της: «Στο πλαίσιο της πανδημίας οι ψηφιακές τεχνολογίες δεν είναι μόνο ένα εργαλείο για να διδάξουμε αλλά γίνονται ένα όχημα συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία. Όταν συζητούσαμε με την ομάδα, διαπιστώσαμε πώς όταν οι μαθητές ήταν μέσα στην τάξη η πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία ήταν δεδομένη, όταν όμως οι μαθητές είναι στα σπίτια τους, η τεχνολογία είναι αυτή που τους συνδέει με το σχολείο και την εκπαιδευτική διαδικασία. Άρα αυτό χρειάζεται να αλλάξει είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε την ένταξη του εξοπλισμού και το πώς υποστηρίζουμε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς τεχνικά.»

Τον κύκλο των παρουσιάσεων ολοκλήρωσε ο Αντώνης Μπέσιος, Διευθυντής του 152ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, ο οποίος παρουσίασε την εμπειρία από τη χρήση του εργαλείου σε διάφορα ελληνικά σχολεία, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα ανέφερε: «Από το Σεπτέμβριο του 2017 ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή του SELFIE στα σχολεία της Ελλάδας. Με αρκετές δυσκολίες 22 σχολεία αποδέχτηκαν αρχικά να δοκιμάσουν το εργαλείο με στόχο να μάθουν τις ψηφιακές ικανότητες του εκπαιδευτικού οργανισμού τους και να βελτιώσουν τις ικανότητές τους μέσω της αναφοράς που θα λάβουν από το εργαλείο, αποκτώντας με αυτόν τον τρόπο μία κουλτούρα αναστοχασμού. Το SELFIE μπορεί να αποτελέσει ένα μοχλό στα χέρια της εκπαιδευτικής κοινότητας για βελτίωση της διδασκαλίας και της μάθησης και της πραγματικότητας στα ελληνικά σχολεία κατ’ επέκταση.»

Την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση συντόνισε ο Δημήτρης Μαραγκός, επικεφαλής της Πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» η οποία υλοποιείται από το ΕΚΤ.

Η εισήγηση των ομιλητών είναι διαθέσιμη εδώ. Παρακολουθήστε το βίντεο του σεμιναρίου με την αναλυτική παρουσίαση των εργαλείων και τις απαντήσεις των ειδικών στις ερωτήσεις του κοινού. Μπορείτε να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του σεμιναρίου εδώ.

Το webinar, το οποίο έγινε σε συνεργασία με το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (JRC) και την Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης του eTwinning, εντάσσεται στον Κύκλο ενημέρωσης και διαλόγου για τις Ψηφιακές δεξιότητες. Ένας κύκλος ενημέρωσης που ξεκίνησε το ΕΚΤ περίπου ένα μήνα πριν με το webinar για την Ψηφιακή Ικανότητα ατόμων και οργανισμών και ο οποίος αναμένεται να συνεχιστεί και το προσεχές διάστημα.

«Κύκλος ενημέρωσης και διαλόγου για τις ψηφιακές δεξιότητες»

Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) με τον κύκλο διαδικτυακών σεμιναρίων για τις ψηφιακές δεξιότητες επιθυμεί να ενισχύσει τον διάλογο για την ανάπτυξη και εξάσκηση των ψηφιακών δεξιοτήτων, σε συνεργασία με κορυφαίους εθνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς, συγκεντρώνοντας ιδέες και προτάσεις για τη βελτίωση της ανταπόκρισης της κοινωνίας και της πολιτείας στην ψηφιακή πρόκληση. Ο διάλογος για τις ψηφιακές δεξιότητες θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα, με ομιλητές από την Ελλάδα και τον κόσμο. Το επόμενο σεμινάριο θα ανακοινωθεί σύντομα στον δικτυακό τόπο του οργανισμού www.ekt.gr.

Joint Research Centre

Το Κοινό Κέντρο Ερευνών (Joint Research Centre-JRC) είναι επιστημονική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία συμβάλλει στη διαμόρφωση των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ανάμεσα στις αρμοδιότητες του Κέντρου είναι και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας με τις χώρες της ΕΕ, την επιστημονική κοινότητα και διεθνείς εταίρους. Η Μονάδα Ανθρώπινου Κεφαλαίου και Απασχόλησης του Κοινού Κέντρου Ερευνών διεξάγει κοινωνικοοικονομική έρευνα στους τομείς της εκπαίδευσης, κατάρτισης, δια βίου μάθησης, δεξιοτήτων και απασχόλησης. Σε αυτό το πλαίσιο, η Μονάδα έχει αναπτύξει μια σειρά από θεωρητικά μοντέλα και εργαλεία αυτοαξιολόγησης και αναστοχασμού για την ψηφιακή ικανότητα των πολιτών (DigComp), εκπαιδευτικών (DigCompEdu) και εκπαιδευτικών οργανισμών (DigCompOrg & SELFIE), τα οποία χρησιμοποιούνται ως πλαίσια αναφοράς για τη χάραξη πολιτικών και προγραμμάτων δράσης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning

To eTwinning είναι η κοινότητα των σχολείων της Ευρώπης. Το eTwinning προσφέρει μία ασφαλή πλατφόρμα για το προσωπικό που εργάζεται σε σχολεία των συμμετεχουσών ευρωπαϊκών χωρών, προκειμένου να επιικοινωνήσουν, να συνεργαστούν, να αναπτύξουν έργα, να μοιραστούν και εν ολίγοις να νιώσουν ότι αποτελούν μέρος της πιο συναρπαστικής μαθησιακής κοινότητας στην Ευρώπη. Το eTwinning συγχρηματοδοτείται από το Erasmus+, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την Εκπαίδευση, την Κατάρτιση, τη Νεολαία και τον Αθλητισμό. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν περίπου 800.000 εκπαιδευτικοί, 205.000 σχολεία και έχουν υλοποιηθεί περίπου 106.000 συνεργατικά έργα. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, στο eTwinning είναι εγγεγραμμένοι 28.366 εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 8.674 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και έχουν υλοποιηθεί έως σήμερα 16.889 συνεργατικά έργα.

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ)

Το ΕΚΤ, εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχει συντονιστικό ρόλο στην "Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση". Σε συνεργασία με έγκριτους φορείς και σε διαρκή διάλογο με την εκπαιδευτική, ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα, το ΕΚΤ αναπτύσσει υποδομές και υπηρεσίες, προωθώντας τη γνώση, την έρευνα και την καινοτομία στον ψηφιακό χώρο. Είναι επίσης συντονιστής της πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» για τη δικτύωση και συνεργασία των Ελλήνων επιστημόνων και ερευνητών σε όλο τον κόσμο.