Στρατής Καμάτσος

Έχοντας ασκήσει για αρκετά χρόνια τη δικηγορία στο εξωτερικό, o Στρατής Καμάτσος επέστρεψε, επέμεινε και τελικά έμεινε στην Ελλάδα – σε μια περίοδο δύσκολη για την Ελλάδα όπου το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας αναζητούσε εργασία στο εξωτερικό – για να ασχοληθεί με την παραγωγή ελαιόλαδου. Το επιχειρηματικό εγχείρημα του Στρατή Καμάτσου στη Μυτιλήνη ήταν η δημιουργία ενός ελαιολάδου με «κοινωνικό χαρακτήρα».  Διαβάστε τη συνέντευξη που παραχώρησε στις Γέφυρες!

Στρατής Καμάτσος

Στρατής Καμάτσος

Νέος επιχειρηματίας Ιδιοκτήτης οικογενειακής επιχείρησης Ελαιολάδου Επέστρεψε από το εξωτερικό για να εξελίξει την επιχείρηση της οικογένειας του στη Μυτιλήνη

Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια επιχειρηματική δραστηριότητα Evo3;

Είμαστε παραγωγοί ελαιόλαδου τρίτης γενιάς και επεξεργαζόμαστε και άλλα καινοτόμα προϊόντα. Αλλά, όλη αυτή η επιχειρηματική ιδέα, συνδυάζεται με μια πρωτότυπη περιβαλλοντική και κοινωνική ιδέα.   

Για κάθε μπουκάλι ελαιόλαδου που αγοράζει κάποιος από εσάς, φυτεύεται ένα δέντρο στην Αφρική. Πως προέκυψε η ιδέα;

Καθίσαμε και σκεφτήκαμε, το πώς θα μπορούσαμε να συνδυάσουμε την παραγωγή ελαιόλαδου, με όλο αυτό που σας περιγράφω. Είπαμε λοιπόν: το ελαιόλαδο από πού προέρχεται; Από τα δέντρα. Μήπως θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι με δενδροφύτευση; Κάναμε μια έρευνα και είδαμε ότι όντως αυτό μπορούσε να γίνει.

Αρχικά προσπάθησα να το κάνω στην Ελλάδα. Έψαξα να βρω κάποια ΜΚΟ για να συνεργαστούμε με αυτό τον σκοπό. Κάποιοι μου είπαν «δεν μπορούμε να συνεργαστούμε μαζί σου γιατί δεν είσαι πολύ μεγάλη επιχείρηση». Το έψαξα περισσότερο και απευθύνθηκα και σε άλλες ΜΚΟ. Μου είπαν ότι το κόστος για να κάνει κάποιος δενδροφύτευση είναι 6-7 ευρώ για κάθε δένδρο. Κόστος φυσικά απαγορευτικό, για να μπορέσω να το κάνω μέσω του ελαιόλαδου που παράγω. Θα έπρεπε να πουλάω το κάθε μπουκαλάκι ελαιόλαδου προς 15 ευρώ στον διανομέα. Πολύ ακριβά δηλαδή, για χονδρική. Δεν θα το έπαιρνε κανείς.

Έτσι αποφάσισα να το κάνω στην Αφρική. Βρήκα εκεί μια ΜΚΟ. Τους παρουσίασα την ιδέα μου μέσω Skype, ενθουσιάστηκαν και αμέσως θέλησαν να συνεργαστούμε. Η συμφωνία λέει ότι για κάθε ένα προϊόν που πουλάμε, φυτεύεται εκεί ένα δέντρο. Και πρέπει να σας πω ότι πέρα από το περιβαλλοντολογικό όφελος, υπάρχει όφελος και για την τοπική κοινωνία. Αφού για να «τρέξει» όλη αυτή η διαδικασία, έχουν προσληφθεί από την ΜΚΟ ντόπιοι άνθρωποι και κάνουν τις δεντροφυτεύσεις.

Εσείς έχετε ζήσει και εργαστεί στο εξωτερικό και μάλιστα σε έναν εντελώς διαφορετικό τομέα. Τι σας έκανε να γυρίσετε, να επιμείνετε και να μείνετε Ελλάδα;

Μετά απο την επαγγελματική μου σταδιοδρομία στα νομικά στο εξωτερικό, αποφάσισα να επιστρέψω στην Ελλάδα, μαζί με τη σύζυγο και την κόρη μου και να ασχοληθώ με την οικογενειακή παράδοση- την παραγωγή ελαιόλαδου. Ήταν κάτι που με ενδιέφερε πολύ από μικρό αλλά δεν είχα βρει την κατάλληλη στιγμή να γυρίσω και να ασχοληθώ. Έτσι, ξεκίνησα να κάνω πραγματικότητα αυτό το όνειρο και να μοιράσω με άλλους την αγάπη της οικογένειάς μου για το ελαιόλαδο. Μία αγάπη που ξεκίνησε από τον παππού μου, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, φόρτωνε το λάδι του σε ένα μικρό αλιευτικό σκάφος στη μέση της νύχτας, διέσχιζε το Αιγαίο, αποφεύγοντας τους Γερμανούς, διακινδυνεύοντας τη ζωή του. Στην περίπτωση μου προστέθηκε και η έγνοια μου να προσφέρω κάτι στο περιβάλλον και στο συνάνθρωπό μου μέσω της επιχείρησης μου. Αυτό είναι το πολύτιμο ελαιόλαδό μας και η ιστορία που είχε και με κράτησε εδώ, για να μπορέσω να το τιμήσω παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετώπισα.  

Τι σας είπαν οι φίλοι σας όταν τους ανακοινώσατε ότι θα γυρίσετε στην Ελλάδα εν μέσω κρίσης;

Οι φίλοι και γνωστοί μου έλεγαν ότι είμαι τρελός. Αλλά θεωρούσα ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να επιστρέψω και να κυνηγήσω το πάθος μου.  Εκεί που άλλοι βλέπανε επιπολαιότητα, εγώ είδα μία ευκαιρία – να συνδυάσω την οικογενειακή παράδοση με την κοινωνική προσφορά.

Στην Ελλάδα της κρίσης οι περισσότεροι βλέπουν δυσκολίες στο επιχειρείν. Ποιο είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας για να τα καταφέρει αυτή την περίοδο;

Προσωπικά η μεγαλύτερη δυσκολία δεν ήταν η επιλογή να ξεκινήσω την επιχείρησή μου σε ένα διαφορετικό τομέα από το επάγγελμά που έχω σπουδάσει, αλλά η υπερνίκηση του φόβου της εισόδου στο άγνωστο γενικά αλλά κυρίως σε μια περίοδο σαν αυτή που ζούμε. Οι άνθρωποι τείνουν να πιστεύουν ότι θα πρέπει να ξεκινήσουν κάτι δικό τους μόνο όταν είναι πλήρως και εντελώς γνώστες του τομέα που θέλουν να εισέλθουν. Αυτό δεν θα συμβεί ποτέ. Όταν πήρα τελικά την απόφαση να εισέλθω στο άγνωστο, στο κενό, δεν είχα άλλη επιλογή από το να μάθω να κολυμπάω και έτσι έκανα.  Γι’ αυτό χρειάζεσαι την αυτοπεποίθηση και τα κότσια να πάρεις μια απόλυτη απόφαση και να μπεις στα βαθιά νερά.  

Κατά την γνώμη σας, μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να οδηγήσουν έναν επιχειρηματία στην επιτυχία;

Πραγματικά πιστεύω ότι η αγροτική επιχειρηματικότητα είναι μια ισχυρή δύναμη της Ελλάδας. Τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα είναι τόσο γνήσια και νόστιμα. Είναι κρίμα να μην τα εκμεταλλευτούμε και να τα εξάγουμε. Αλλά, αφού έχουμε αργήσει να τα εκμεταλλευτούμε και μπαίνουμε καθυστερημένα στο παιχνίδι, προκειμένου να σε οδηγήσουν στην επιτυχία τα ελληνικά προϊόντα, πρέπει να φέρεις κάτι καινοτόμο στην αγορά, όπως κάνω εγώ με την δενδροφύτευση και την κοινωνική ευθύνη. Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός άρα πρέπει να διαφέρει το προϊόν σου από τα άλλα, και όχι μόνο με τη χρήση διαφορετικής συσκευασίας. Όλη η εικόνα σου και το ήθος της εταιρίας σου πρέπει να μπορέσουν να προσελκύσουν τους καταναλωτές να προτιμήσουν το δικό σου από τα άλλα. Μόνο τότε, και με λίγη τύχη, θα σε οδηγήσουν στην επιτυχία.

Μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να έχουν σημαντικό ρόλο σε αγορές του εξωτερικού;

Ναι και όχι. Ναι, γιατί ως προϊόν, το Ελληνικό ελαιόλαδο είναι ένα από το καλύτερα σε ποιότητα και μπορεί να ανταπεξέλθει στο σκληρό ανταγωνισμό που υπάρχει. Όχι γιατί σαν χώρα έχουμε μείνει αρκετά πίσω στον αγώνα των εξαγωγών στο χώρο αυτό. Εκεί που βλέπω ότι υπάρχει ελπίδα για το ελληνικό ελαιόλαδο είναι να κυριαρχήσουμε στο χώρο του ποιοτικού και βιολογικού και όχι της μαζικής εξαγωγής (χύμα), γιατί οι Ισπανοί και Ιταλοί για πολλά χρόνια τώρα είναι οι πρωτοπόροι στην αγορά του χύμα ελαιόλαδου. Δυστυχώς όμως, το προϊόν δεν μπορεί από μόνο του να κατακτήσει τις ξένες αγορές- χρειάζεται και από τον παραγωγό να μάθει και να ερευνήσει το ελαιόλαδο του για το κάνει όσο ποιοτικό γίνεται.

Εσείς έχετε αναπτύξει δίκτυο συνεργατών που να συμπεριλαμβάνει και Έλληνες του εξωτερικού; Ποια οφέλη βλέπετε από τη διασύνδεση των Ελλήνων που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό με την Ελλάδα;

Έχω ένα δίκτυο από συνεργάτες στο εξωτερικό, πιο πολύ από στον τομέα της διανομής. Φυσικά, ξεκινάω και ένα δίκτυο από συνεργάτες παραγωγών στην Ελλάδα που δεν έχουν πρόσβαση στο εξωτερικό. Με βοηθάει αυτό λόγω του ότι έχουμε κάτι κοινό που είναι να προωθήσουμε τα Ελληνικά προϊόντα. Αλλά δεν είναι και εύκολο να βρεις συνεργάτη γιατί οι περισσότεροι δουλεύουν κατ’ αποκλειστικότητα με μεγάλες εταιρίες και δεν θέλουν να συνεργαστούν με μικρότερους παραγωγούς. Αλλά ναι, θεωρώ ότι μπορεί να βοηθήσει η δικτύωση με Έλληνες του εξωτερικού γιατί ξέρουν το προϊόν σου και θα μπορέσουν να το προωθήσουν. Αλλά δεν σημαίνει ότι πρέπει να απευθυνθείς μόνο σε Έλληνες γιατί χρειάζεσαι και να συνεργάζεσαι με τους ντόπιους σε όποια αγορά θα μπεις.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Έχουμε εστιάσει στην αγορά της Αμερικής. Στοχεύουμε να επεκτείνουμε την συνεργασία μας. Στο επίκεντρο θα βρίσκεται το ελαιόλαδο. Έχουμε λανσάρει όλα τα προϊόντα μας και στοχεύουμε να προωθήσουμε και άλλα Ελληνικά προϊόντα. Ήδη έχουμε ξεκινήσει την προώθηση της μαρμελάδας από ελιά. Έχουμε ήδη δημιουργήσει το καινούργιο μας προϊόν, την καπνιστή ελιά, για την οποία έχουμε πάρει βραβείο «Great Taste» στην Αγγλία. Θα εξάγουμε μη επεξεργασμένο αλάτι, που θα παράγεται στη Μυτιλήνη. Επίσης, στην Αμερική θα λανσάρουμε λάδι ντρέσινγκ για σαλάτες. Παράλληλα, σκεφτόμαστε να βγάλουμε μαρινάδες. Όλα αυτά με βάση πάντα το ελληνικό ελαιόλαδο. Επίσης, έχουμε ανοίξει άλλη συνεργασία με το μεγαλύτερο κέντρο ερευνών για καρκίνο στην ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας για κάθε μπουκάλι που θα πουλιέται, εμείς θα δωρίζουμε 25 σέντς για την έρευνα που κάνουν για τον καρκίνο.

Ξεκίνησε ένα ταξίδι επιτυχίας και δημιούργησε νέες γέφυρες.