Στρατής Καμάτσος

Έχοντας ασκήσει για αρκετά χρόνια τη δικηγορία στο εξωτερικό, o Στρατής Καμάτσος επέστρεψε, επέμεινε και τελικά έμεινε στην Ελλάδα – σε μια περίοδο δύσκολη για την Ελλάδα όπου το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας αναζητούσε εργασία στο εξωτερικό – για να ασχοληθεί με την παραγωγή ελαιόλαδου. Το επιχειρηματικό εγχείρημα του Στρατή Καμάτσου στη Μυτιλήνη ήταν η δημιουργία ενός ελαιολάδου με «κοινωνικό χαρακτήρα».  Διαβάστε τη συνέντευξη που παραχώρησε στις Γέφυρες!

Στρατής Καμάτσος

Στρατής Καμάτσος

Νέος επιχειρηματίας Ιδιοκτήτης οικογενειακής επιχείρησης Ελαιολάδου Επέστρεψε από το εξωτερικό για να εξελίξει την επιχείρηση της οικογένειας του στη Μυτιλήνη

Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια επιχειρηματική δραστηριότητα Evo3;

Είμαστε παραγωγοί ελαιόλαδου τρίτης γενιάς και επεξεργαζόμαστε και άλλα καινοτόμα προϊόντα. Αλλά, όλη αυτή η επιχειρηματική ιδέα, συνδυάζεται με μια πρωτότυπη περιβαλλοντική και κοινωνική ιδέα.   

Για κάθε μπουκάλι ελαιόλαδου που αγοράζει κάποιος από εσάς, φυτεύεται ένα δέντρο στην Αφρική. Πως προέκυψε η ιδέα;

Καθίσαμε και σκεφτήκαμε, το πώς θα μπορούσαμε να συνδυάσουμε την παραγωγή ελαιόλαδου, με όλο αυτό που σας περιγράφω. Είπαμε λοιπόν: το ελαιόλαδο από πού προέρχεται; Από τα δέντρα. Μήπως θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι με δενδροφύτευση; Κάναμε μια έρευνα και είδαμε ότι όντως αυτό μπορούσε να γίνει.

Αρχικά προσπάθησα να το κάνω στην Ελλάδα. Έψαξα να βρω κάποια ΜΚΟ για να συνεργαστούμε με αυτό τον σκοπό. Κάποιοι μου είπαν «δεν μπορούμε να συνεργαστούμε μαζί σου γιατί δεν είσαι πολύ μεγάλη επιχείρηση». Το έψαξα περισσότερο και απευθύνθηκα και σε άλλες ΜΚΟ. Μου είπαν ότι το κόστος για να κάνει κάποιος δενδροφύτευση είναι 6-7 ευρώ για κάθε δένδρο. Κόστος φυσικά απαγορευτικό, για να μπορέσω να το κάνω μέσω του ελαιόλαδου που παράγω. Θα έπρεπε να πουλάω το κάθε μπουκαλάκι ελαιόλαδου προς 15 ευρώ στον διανομέα. Πολύ ακριβά δηλαδή, για χονδρική. Δεν θα το έπαιρνε κανείς.

Έτσι αποφάσισα να το κάνω στην Αφρική. Βρήκα εκεί μια ΜΚΟ. Τους παρουσίασα την ιδέα μου μέσω Skype, ενθουσιάστηκαν και αμέσως θέλησαν να συνεργαστούμε. Η συμφωνία λέει ότι για κάθε ένα προϊόν που πουλάμε, φυτεύεται εκεί ένα δέντρο. Και πρέπει να σας πω ότι πέρα από το περιβαλλοντολογικό όφελος, υπάρχει όφελος και για την τοπική κοινωνία. Αφού για να «τρέξει» όλη αυτή η διαδικασία, έχουν προσληφθεί από την ΜΚΟ ντόπιοι άνθρωποι και κάνουν τις δεντροφυτεύσεις.

Εσείς έχετε ζήσει και εργαστεί στο εξωτερικό και μάλιστα σε έναν εντελώς διαφορετικό τομέα. Τι σας έκανε να γυρίσετε, να επιμείνετε και να μείνετε Ελλάδα;

Μετά απο την επαγγελματική μου σταδιοδρομία στα νομικά στο εξωτερικό, αποφάσισα να επιστρέψω στην Ελλάδα, μαζί με τη σύζυγο και την κόρη μου και να ασχοληθώ με την οικογενειακή παράδοση- την παραγωγή ελαιόλαδου. Ήταν κάτι που με ενδιέφερε πολύ από μικρό αλλά δεν είχα βρει την κατάλληλη στιγμή να γυρίσω και να ασχοληθώ. Έτσι, ξεκίνησα να κάνω πραγματικότητα αυτό το όνειρο και να μοιράσω με άλλους την αγάπη της οικογένειάς μου για το ελαιόλαδο. Μία αγάπη που ξεκίνησε από τον παππού μου, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, φόρτωνε το λάδι του σε ένα μικρό αλιευτικό σκάφος στη μέση της νύχτας, διέσχιζε το Αιγαίο, αποφεύγοντας τους Γερμανούς, διακινδυνεύοντας τη ζωή του. Στην περίπτωση μου προστέθηκε και η έγνοια μου να προσφέρω κάτι στο περιβάλλον και στο συνάνθρωπό μου μέσω της επιχείρησης μου. Αυτό είναι το πολύτιμο ελαιόλαδό μας και η ιστορία που είχε και με κράτησε εδώ, για να μπορέσω να το τιμήσω παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετώπισα.  

Τι σας είπαν οι φίλοι σας όταν τους ανακοινώσατε ότι θα γυρίσετε στην Ελλάδα εν μέσω κρίσης;

Οι φίλοι και γνωστοί μου έλεγαν ότι είμαι τρελός. Αλλά θεωρούσα ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να επιστρέψω και να κυνηγήσω το πάθος μου.  Εκεί που άλλοι βλέπανε επιπολαιότητα, εγώ είδα μία ευκαιρία – να συνδυάσω την οικογενειακή παράδοση με την κοινωνική προσφορά.

Στην Ελλάδα της κρίσης οι περισσότεροι βλέπουν δυσκολίες στο επιχειρείν. Ποιο είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας για να τα καταφέρει αυτή την περίοδο;

Προσωπικά η μεγαλύτερη δυσκολία δεν ήταν η επιλογή να ξεκινήσω την επιχείρησή μου σε ένα διαφορετικό τομέα από το επάγγελμά που έχω σπουδάσει, αλλά η υπερνίκηση του φόβου της εισόδου στο άγνωστο γενικά αλλά κυρίως σε μια περίοδο σαν αυτή που ζούμε. Οι άνθρωποι τείνουν να πιστεύουν ότι θα πρέπει να ξεκινήσουν κάτι δικό τους μόνο όταν είναι πλήρως και εντελώς γνώστες του τομέα που θέλουν να εισέλθουν. Αυτό δεν θα συμβεί ποτέ. Όταν πήρα τελικά την απόφαση να εισέλθω στο άγνωστο, στο κενό, δεν είχα άλλη επιλογή από το να μάθω να κολυμπάω και έτσι έκανα.  Γι’ αυτό χρειάζεσαι την αυτοπεποίθηση και τα κότσια να πάρεις μια απόλυτη απόφαση και να μπεις στα βαθιά νερά.  

Κατά την γνώμη σας, μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να οδηγήσουν έναν επιχειρηματία στην επιτυχία;

Πραγματικά πιστεύω ότι η αγροτική επιχειρηματικότητα είναι μια ισχυρή δύναμη της Ελλάδας. Τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα είναι τόσο γνήσια και νόστιμα. Είναι κρίμα να μην τα εκμεταλλευτούμε και να τα εξάγουμε. Αλλά, αφού έχουμε αργήσει να τα εκμεταλλευτούμε και μπαίνουμε καθυστερημένα στο παιχνίδι, προκειμένου να σε οδηγήσουν στην επιτυχία τα ελληνικά προϊόντα, πρέπει να φέρεις κάτι καινοτόμο στην αγορά, όπως κάνω εγώ με την δενδροφύτευση και την κοινωνική ευθύνη. Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός άρα πρέπει να διαφέρει το προϊόν σου από τα άλλα, και όχι μόνο με τη χρήση διαφορετικής συσκευασίας. Όλη η εικόνα σου και το ήθος της εταιρίας σου πρέπει να μπορέσουν να προσελκύσουν τους καταναλωτές να προτιμήσουν το δικό σου από τα άλλα. Μόνο τότε, και με λίγη τύχη, θα σε οδηγήσουν στην επιτυχία.

Μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να έχουν σημαντικό ρόλο σε αγορές του εξωτερικού;

Ναι και όχι. Ναι, γιατί ως προϊόν, το Ελληνικό ελαιόλαδο είναι ένα από το καλύτερα σε ποιότητα και μπορεί να ανταπεξέλθει στο σκληρό ανταγωνισμό που υπάρχει. Όχι γιατί σαν χώρα έχουμε μείνει αρκετά πίσω στον αγώνα των εξαγωγών στο χώρο αυτό. Εκεί που βλέπω ότι υπάρχει ελπίδα για το ελληνικό ελαιόλαδο είναι να κυριαρχήσουμε στο χώρο του ποιοτικού και βιολογικού και όχι της μαζικής εξαγωγής (χύμα), γιατί οι Ισπανοί και Ιταλοί για πολλά χρόνια τώρα είναι οι πρωτοπόροι στην αγορά του χύμα ελαιόλαδου. Δυστυχώς όμως, το προϊόν δεν μπορεί από μόνο του να κατακτήσει τις ξένες αγορές- χρειάζεται και από τον παραγωγό να μάθει και να ερευνήσει το ελαιόλαδο του για το κάνει όσο ποιοτικό γίνεται.

Εσείς έχετε αναπτύξει δίκτυο συνεργατών που να συμπεριλαμβάνει και Έλληνες του εξωτερικού; Ποια οφέλη βλέπετε από τη διασύνδεση των Ελλήνων που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό με την Ελλάδα;

Έχω ένα δίκτυο από συνεργάτες στο εξωτερικό, πιο πολύ από στον τομέα της διανομής. Φυσικά, ξεκινάω και ένα δίκτυο από συνεργάτες παραγωγών στην Ελλάδα που δεν έχουν πρόσβαση στο εξωτερικό. Με βοηθάει αυτό λόγω του ότι έχουμε κάτι κοινό που είναι να προωθήσουμε τα Ελληνικά προϊόντα. Αλλά δεν είναι και εύκολο να βρεις συνεργάτη γιατί οι περισσότεροι δουλεύουν κατ’ αποκλειστικότητα με μεγάλες εταιρίες και δεν θέλουν να συνεργαστούν με μικρότερους παραγωγούς. Αλλά ναι, θεωρώ ότι μπορεί να βοηθήσει η δικτύωση με Έλληνες του εξωτερικού γιατί ξέρουν το προϊόν σου και θα μπορέσουν να το προωθήσουν. Αλλά δεν σημαίνει ότι πρέπει να απευθυνθείς μόνο σε Έλληνες γιατί χρειάζεσαι και να συνεργάζεσαι με τους ντόπιους σε όποια αγορά θα μπεις.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Έχουμε εστιάσει στην αγορά της Αμερικής. Στοχεύουμε να επεκτείνουμε την συνεργασία μας. Στο επίκεντρο θα βρίσκεται το ελαιόλαδο. Έχουμε λανσάρει όλα τα προϊόντα μας και στοχεύουμε να προωθήσουμε και άλλα Ελληνικά προϊόντα. Ήδη έχουμε ξεκινήσει την προώθηση της μαρμελάδας από ελιά. Έχουμε ήδη δημιουργήσει το καινούργιο μας προϊόν, την καπνιστή ελιά, για την οποία έχουμε πάρει βραβείο «Great Taste» στην Αγγλία. Θα εξάγουμε μη επεξεργασμένο αλάτι, που θα παράγεται στη Μυτιλήνη. Επίσης, στην Αμερική θα λανσάρουμε λάδι ντρέσινγκ για σαλάτες. Παράλληλα, σκεφτόμαστε να βγάλουμε μαρινάδες. Όλα αυτά με βάση πάντα το ελληνικό ελαιόλαδο. Επίσης, έχουμε ανοίξει άλλη συνεργασία με το μεγαλύτερο κέντρο ερευνών για καρκίνο στην ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας για κάθε μπουκάλι που θα πουλιέται, εμείς θα δωρίζουμε 25 σέντς για την έρευνα που κάνουν για τον καρκίνο.

Ξεκίνησε ένα ταξίδι επιτυχίας και δημιούργησε νέες γέφυρες.

O ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies

Για τη σωστή λειτουργία της ιστοσελίδας μας, καθώς και για να βελτιώσουμε την εμπειρία πλοήγησής σας χρησιμοποιούμε cookies. Tα μη αναγκαία cookies είναι εξ ορισμού απενεργοποιημένα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο provider όλων των cookies που αναφέρονται παρακάτω είναι η ιστοσελίδα www.thepixelocracy.com.

Αναγκαία cookies

Επιτρέπουν τις βασικές λειτουργίες της ιστοσελίδας, όπως την πλοήγηση και την πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές αυτής. Τα Αναγκαία Cookies είναι απαραίτητα για να λειτουργήσει σωστά η ιστοσελίδα και να εξυπηρετήσει το σκοπό της επίσκεψής σας.

PIX_COOKIES_STATISTICAL
  • Purpose: Cookie για την αποθήκευση επιλογής του χρήστη σχετικά με την χρήση των στατιστικών cookies.
  • Expiry: 30 ημέρες
  • Type: HTTP
PIX_COOKIES_NECESSARY
  • Purpose: Cookie για την χρήση των αναγκαίων cookies.
  • Expiry: 30 ημέρες
  • Type: HTTP
PIX_COOKIES_FUNCTIONAL
  • Purpose: Cookie για την αποθήκευση επιλογής του χρήστη σχετικά με την χρήση των λειτουργικών cookies.
  • Expiry: 30 ημέρες
  • Type: HTTP
PIX_COOKIES_CONSENT
  • Purpose: Cookie για την εμφάνιση ή όχι του cookie dialog εφόσον έχει πραγματοποιήσει κάποια επιλογή ο χρήστης.
  • Expiry: 30 ημέρες
  • Type: HTTP

Λειτουργικά cookies

Χρησιμοποιούνται για τη σωστή και ομαλή λειτουργία της σελίδας και επιτρέπουν στην ιστοσελίδα να «θυμάται» τις επιλογές σας, ώστε να σας παρέχει βελτιωμένες και εξατομικευμένες λειτουργίες σύμφωνα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα σας. Αυτά τα cookies δε συγκεντρώνουν πληροφορίες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για λόγους marketing ή για την απομνημόνευση των ιστοσελίδων τις οποίες έχετε επισκεφθεί.

WP_LOGIN_COOKIE
  • Purpose: Allows the system to identify the session user.
  • Expiry: 30 μέρες.
  • Type: HTTP.
WP_TEST_COOKIE
  • Purpose: Allows the system to identify the session user.
  • Expiry: 30 μέρες.
  • Type: HTTP.

Στατιστικά cookies

Χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της πλοήγησής σας στην ιστοσελίδα μας και μας δίνουν τη δυνατότητα να καταλάβουμε αν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα και αν χρειάζεται να προχωρήσουμε σε βελτιώσεις σχεδιασμού και λειτουργικότητας. Παράλληλα, χρησιμοποιούνται και για τη δημιουργία αναφορών αναφορικά με τις επιδόσεις της ιστοσελίδας μας. Δεν συλλέγουν πληροφορίες με τις οποίες θα μπορούσε να αναγνωριστεί η ταυτότητά σας.

Στα στατιστικά cookies περιλαμβάνονται τα google analytics και τα hotjars, περισσότερες πληροφορίες για τη λειτουργία των οποίων δείτε παρακάτω. Ενεργοποιώντας/απενεργοποιώντας τα στατιστικά cookies, ενεργοποιείτε/απενεργοποιείτε ταυτόχρονα και τα google analytics καθώς και τα hotjars.

Google Analytics

Η Google Analytics είναι μία υπηρεσία ανάλυσης του διαδικτύου που παρέχεται από την Google Inc. (“Google”). Η Google χρησιμοποιεί τα δεδομένα που συλλέγονται για να παρακολουθεί και να εξετάζει τη χρήση της Υπηρεσίας μας, να συντάσσει αναφορές ως προς τις δραστηριότητές της και να τις διαμοιράζεται με άλλες υπηρεσίες Google. Η Google μπορεί να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα που συλλέχθηκαν για να εντάξει και να προσωποποιήσει τις διαφημίσεις του δικού της διαφημιστικού δικτύου της.

Μπορείτε να ρυθμίσετε χωριστά τα cookies από την ιστοσελίδα της Google κάνοντας κλικ εδώ.

Hotjar

Η Hotjar είναι μία υπηρεσία ανάλυσης που παρέχεται από την Hotjar Ltd. Τα heat maps της Hotjar χρησιμοποιούνται προκειμένου να υποδεικνύουν τις περιοχές μιας ιστοσελίδας στις οποίες οι Χρήστες συχνότερα μετακινούν το ποντίκι τους ή κάνουν κλικ. Κατά την ανάλυση δεν γίνεται ταυτοποίηση του χρήστη. Αυτό μας επιτρέπει να καταλάβουμε καλύτερα συγκεκριμένα σημεία ενδιαφέροντος. Επιπρόσθετα μπορεί να χρησιμοποιήσουμε και τις υπηρεσίες διαδικτυακών ερευνών της Hotjar, μέσω των οποίων συλλέγουμε ανώνυμες απαντήσεις. Αυτές οι δύο υπηρεσίες αξιοποιούν τα αντίστοιχα στατιστικά cookies.

Μπορείτε να ρυθμίσετε χωριστά τα cookies από την ιστοσελίδα της Hotjar κάνοντας κλικ εδώ.

NameDescriptionDurationData type
_hjClosedSurveyInvitesHotjar cookie that is set once a visitor interacts with an External Link Survey invitation modal. It is used to ensure that the same invite does not reappear if it has already been shown.365 daysBoolean true/false
_hjDonePollsHotjar cookie that is set once a visitor completes a survey using the On-site Survey widget. It is used to ensure that the same survey does not reappear if it has already been filled in.365 daysBoolean true/false
_hjMinimizedPollsHotjar cookie that is set once a visitor minimizes an On-site Survey widget. It is used to ensure that the widget stays minimized when the visitor navigates through your site.365 daysBoolean true/false
_hjShownFeedbackMessageHotjar cookie that is set when a visitor minimizes or completes Incoming Feedback. This is done so that the Incoming Feedback will load as minimized immediately if the visitor navigates to another page where it is set to show.365 daysBoolean true/false
_hjidHotjar cookie that is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the Hotjar User ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.365 daysUUID
_hjRecordingLastActivityThis should be found in Session storage (as opposed to cookies). This gets updated when a visitor recording starts and when data is sent through the WebSocket (the visitor performs an action that Hotjar records).SessionNumerical Value (Timestamp)
_hjTLDTestWhen the Hotjar script executes we try to determine the most generic cookie path we should use, instead of the page hostname. This is done so that cookies can be shared across subdomains (where applicable). To determine this, we try to store the _hjTLDTest cookie for different URL substring alternatives until it fails. After this check, the cookie is removed.SessionBoolean true/false
_hjUserAttributesHashUser Attributes sent through the Hotjar Identify API are cached for the duration of the session in order to know when an attribute has changed and needs to be updated.SessionHash
_hjCachedUserAttributesThis cookie stores User Attributes which are sent through the Hotjar Identify API, whenever the user is not in the sample. These attributes will only be saved if the user interacts with a Hotjar Feedback tool.SessionJSON
_hjLocalStorageTestThis cookie is used to check if the Hotjar Tracking Script can use local storage. If it can, a value of 1 is set in this cookie. The data stored in_hjLocalStorageTest has no expiration time, but it is deleted almost immediately after it is created.Under 100msBoolean true/false
_hjIncludedInPageviewSampleThis cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the data sampling defined by your site's pageview limit.30 minutesBoolean true/false
_hjIncludedInSessionSampleThis cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the data sampling defined by your site's daily session limit.30 minutesBoolean true/false
_hjAbsoluteSessionInProgressThis cookie is used to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.30 MinutesBoolean true/false
_hjFirstSeenThis is set to identify a new user's first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.SessionBoolean true/false
hjViewportIdThis stores information about the user viewport such as size and dimensions.SessionUUID
_hjRecordingEnabledThis is added when a Recording starts and is read when the recording module is initialized to see if the user is already in a recording in a particular session.SessionBoolean true/false
_gaRegisters a unique ID that is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.1 dayHTTP
_gatUsed by Google Analytics to throttle request rate1 dayHTTP
_gidRegisters a unique ID that is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.1 dayHTTP

Ελαχιστοποίηση ρυθμίσεων

Created under the Regime of Pixelocracy.