Γιάννης Ασλάνης

Ο Γιάννης Ασλάνης έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα, το Exports Manager, η οποία βοηθά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους σε μεγάλες αγορές, ενώ παράλληλα παρέχει όλες τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που χρειάζονται. Ο ίδιος μίλησε στις Γέφυρες για την προστιθέμενη αξία που δίνει η πλατφόρμα του, η οποία το Νοέμβριο του 2016 κέρδισε το χρυσό βραβείο ως η καλύτερη τεχνολογική λύση για την υποστήριξη των εξαγωγών στα Greek Export Awards, για τη σημασία ύπαρξης ενός δικτύου που να συμπεριλαμβάνει και Έλληνες του εξωτερικού, ενώ δίνει και τη συμβουλή του στους νέους επιχειρηματίες.

Γιάννης Ασλάνης

Γιάννης Ασλάνης

Σύμβουλος Επιχειρηματικής Στρατηγικής Business Strategist 2S Pro Ltd Άνοιγμα στην αγορά της Αυστραλίας με τη βοήθεια Ελλήνων που ζουν εκεί

Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια επιχειρηματική δραστηριότητα;

Εξειδικεύομαι στην επιχειρηματική στρατηγική και δραστηριοποιούμαι κυρίως με έδρα το Λονδίνο από το 2014. Ουσιαστικά αυτό που κάνω είναι να δημιουργώ καινούργια concept τα οποία μπορούν να υλοποιήσουν οι εταιρείες που θέλουν να αναπτυχθούν σε νέους τομείς είτε στη χώρα μας είτε στο εξωτερικό. Δημιουργούμε το concept, το παραδίδουμε στην εταιρεία και πολλές φορές ασχολούμαστε εγώ και η ομάδα μου και με την υλοποίηση για να βεβαιωθούμε ότι ο πελάτης έχει καταλάβει ακριβώς το νέο σχεδιασμό και θα υλοποιήσει το πρότζεκτ.

Τι είναι το Exports Manager; Ποια είναι τα καινοτόμα στοιχεία που έχει η πλατφόρμα σας;

Όταν σχεδιάσαμε το Exports Manager ουσιαστικά θέλαμε να κάτι πολύ παραπάνω από ένα απλό market place, γιατί ηλεκτρονικές αγορές υπάρχουν πολλές. Καμία ωστόσο έως τώρα δεν είχε ενσωματώσει και την πώληση μεταφορικών υπηρεσιών και την πώληση ασφαλιστικών υπηρεσιών και το τραπεζικό trade finance. Εμείς φροντίσαμε όλη αυτή τη διαδικασία της εξαγωγής, μια διαδικασία αρκετά χρονοβόρα και με offline διαδικασίες, να την ψηφιοποιήσουμε ώστε ένας δυνητικός εξαγωγέας να μπορεί να μπει στην πλατφόρμα, να λάβει πληροφόρηση πως πρέπει να σχεδιάσει το προϊόν του για να μπει σε μια αγορά. Έπειτα του δίνουμε τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με έναν αγοραστή, ενώ για να αποφύγουμε το φαινόμενο της διαδικτυακής απάτης, κάναμε μια σύμβαση με μια μεγάλη ασφαλιστική εταιρεία και ψηφιακά ελέγχουμε τα προφίλ των αγοραστών. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε μια ποιοτική σουίτα εξαγωγών, όπως την ονομάζω, στην οποίο ο διαθέσιμος εξαγωγέας θα βρει τον αγοραστή και θα έχει on the spot προσφορά και από τον μεταφορέα και τη δυνατότητα να ασφαλίσει την εξαγωγή του αλλά και να αιτήσει στην τράπεζα για να πάρει trade finance. Υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον όχι μόνο από εταιρείες που ενδιαφέρονται να κάνουν εξαγωγή αλλά και από μεγάλους οργανισμούς που διαθέτουν δίκτυα πελατών και θέλουν να τα προσφέρουν ως υπηρεσία.

Μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να έχουν σημαντικό ρόλο σε αγορές του εξωτερικού;

Τα ελληνικά προϊόντα σαφέστατα έχουν πολύ μεγάλη ποιότητα. Από κει και πέρα έχουμε αποτύχει ως χώρα να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα brand awareness για το ελληνικό προϊόν. Αυτό έχει αποτέλεσμα να έχουμε περισσότερες εξαγωγές χύμα προϊόντων σε μεγάλες ποσότητες, αλλά δεν μαθαίνεται το ελληνικό προϊόν. Το ελαιόλαδο πχ το παίρνουν οι Ιταλοί και οι Ισπανοί, το αναμειγνύουν με το δικό τους οπότε ένα μεγάλο μερίδιο ελληνικού ελαιολάδου χάνεται εκεί. Χρειάζεται μια μεγάλη εθνική προσπάθεια για να γίνουν γνωστά τα ελληνικά προϊόντα στις ξένες αγορές και ειδικά πρέπει να δοθεί έμφαση σε τυποποιημένα προϊόντα που είναι υψηλότερης προστιθέμενης αξίας. Στις μεγάλες καταναλωτικές αγορές μπορεί να πουλήσεις σε καλύτερη τιμή. Αυτή τη στιγμή μεγάλη αξία των εξαγωγών εξάγεται σε χύμα προϊόντα με αποτέλεσμα να έχουμε αποτύχει να μπούμε με τυποποιημένα ελληνικά προϊόντα σε μεγάλες αγορές όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ και η Αυστραλία.

Το Νοέμβριο του 2016 κερδίσατε το χρυσό βραβείο ως η καλύτερη τεχνολογική λύση για την υποστήριξη των εξαγωγών στα Greek Export Awards. Πόσο σημαντικό ήταν αυτό για εσάς;

Η δικτύωση σήμερα είναι πολύ σημαντική οπότε μια διάκριση σε έναν εξειδικευμένο διαγωνισμό στο αντικείμενο των εξαγωγών βοηθάει πολύ. Οι σπόνσορες σε αυτά τα βραβεία εκτός από την Εθνική Τράπεζα, ήταν μεγάλοι οργανισμοί, επιμελητήρια, διπλωματικοί υπάλληλοι του υπουργείου εξωτερικών. Είναι σημαντικό να «συστηθείς» κερδίζοντας μια διάκριση αφού σου δίνεται η ευκαιρία δικτυωθείς με αυτούς τους οργανισμούς και να μπορέσεις να κάνεις business development σε χώρες του εξωτερικού.

Πρόσφατα το Exports Manager άνοιξε την πόρτα στην αγορά της Αυστραλίας. Έπαιξε ρόλο η ύπαρξη της μεγάλης Ελληνικής κοινότητας σε αυτή τη χώρα; Έχετε έρθει σε επαφή με Έλληνες επιχειρηματίες στην Αυστραλία;

Σαφέστατα και βοήθησε η ύπαρξη της Ελληνικής κοινότητας στην Αυστραλία. Ισχύει και σήμερα αυτό που λένε ότι «όποια πέτρα και αν σηκώσεις θα βρεις έναν Έλληνα από κάτω». Μάλιστα το δίκτυο που ανοίξαμε ήταν Έλληνες ομογενείς τρίτης γενιάς. Οι Έλληνες της Αυστραλίας ξέρουν την αξία των ελληνικών προϊόντων ενώ παρακολουθούν και την ελληνική StartUp σκηνή. Υπήρξε και μια προσωπική σχέση των συνεργατών μου μαζί τους και έτσι χτίστηκε η εμπιστοσύνη. Γιατί ακόμη και σήμερα, στην εποχή της τεχνολογίας, τα πάντα βασίζονται στις ανθρώπινες σχέσεις. Μετά από αυτή την επαφή, άρχισαν να μας εμπιστεύονται, να βλέπουν προϊόντα πελατών μας οι οποίοι εξάγουν τα προϊόντα αυτά με αποτέλεσμα να ξεκινούν οι πρώτες συναλλαγές με την αγορά της Αυστραλίας.

Εσείς έχετε αναπτύξει δίκτυο συνεργατών που να συμπεριλαμβάνει και Έλληνες του εξωτερικού; Αν ναι πως αυτό βοηθάει στην ανάπτυξη και εξέλιξη την εταιρία σας;

Βοηθάει πολύ η δικτύωση με το εξωτερικό. Και να μην ξέρεις κάποιον και ειδικά μέσα από μέσα όπως το LinkedIn, μπορείς να βρεις ανθρώπους στα κατάλληλα πόστα. Υπάρχουν Έλληνες σε σημεία κλειδιά σε όλα τα σημεία του κόσμου. Είναι σημαντικό να συνεργάζονται οι Έλληνες μεταξύ τους. Εγώ προσωπικά επωφελήθηκα πάρα πολύ όχι μόνο γνωρίζοντας Έλληνες αλλά γενικά νέους επιχειρηματίες από τη δραστηριοποίηση που είχα στο G20 Young Entrepreneurs Alliance. Όταν μοιράζεσαι ένα κοινό σκοπό και κοινές αξίες μπορείς σίγουρα να πετύχεις πράγματα. Πόσο μάλλον αν είναι συμπατριώτες σου και τελικός σου σκοπός είναι να βοηθήσεις όχι μόνο έναν Έλληνα επιχειρηματία αλλά και την πατρίδα σου.

Στην Ελλάδα της κρίσης οι περισσότεροι βλέπουν δυσκολίες στο επιχειρείν. Ποιο είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας για να τα καταφέρει αυτή την περίοδο;

Θα πρέπει να κάνει καλή έρευνα σε πρώτη φάση. Σίγουρα θα πρέπει να υπάρχει ένα σταθερό νομικό και φορολογικό πλαίσιο για να μπορούν και οι ελληνικές επιχειρήσεις να ανθίσουν και να κάνουν ένα βήμα παραπάνω. Ποτέ δεν πρέπει να περιορίζεις την επιχειρηματικότητα σου σε μια χώρα, πρέπει να έχεις ανοιχτό μυαλό και να βρίσκεις ευκαιρίες παντού. Όπως είπα, είναι η εποχή της δικτύωσης. Μπορείς να επιχειρήσεις και από την Ελλάδα σαν βάση και σε ξένες αγορές. Πρέπει να σχεδιάσεις λοιπόν ένα προϊόν που να απευθύνεται πέρα από σύνορα και εθνικές νοοτροπίες και να μπορέσεις να κάνεις κινήσεις που να αποβλέπουν σε ένα μεγάλο πελατειακό κοινό και εκτός συνόρων.

Τι συμβουλές θα δίνατε αν είχατε απέναντί σας έναν νέο που ετοιμάζεται να ξεκινήσει μια startup;

Να κάνει πάρα πολύ καλή έρευνα και όχι να μείνει μόνο σε αυτό. Θα πρέπει να μάθει από τα λάθη των άλλων και να σχεδιάσει κάτι με τους λιγότερους δυνατούς πόρους αλλά με τη μεγαλύτερη δυνατή δικτύωση. Χρησιμοποιώντας τους πόρους και τους σωστούς συνεργάτες θα πετύχεις. Είναι σημαντικό να δουλεύουμε σε ομάδες, αν βρεις τους σωστούς συνεργάτες με τους οποίους να έχεις τις ίδιες ανθρώπινες αξίες και ένα κοινό σκοπό σίγουρα μπορείς να πετύχεις περισσότερα πράγματα από το να επιχειρήσεις μόνο σου.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Έχω μπει στο concept να βοηθάω νέους Έλληνες επιχειρηματίες να βρίσκουν τον προσανατολισμό τους γιατί βλέπω ότι έχουν νέες αξίες. Τα νέα παιδιά δεν έχουν υιοθετήσει τις επαγγελματικές κατευθύνσεις της οικογένειας. Θέλουμε λοιπόν να καθοδηγήσουμε τα νέα παιδιά για να μπορέσουν να βρουν το δρόμο τους. Και εγώ είμαι αυτοδημιούργητος, δεν είχα σπουδάσει εξαρχής αυτό που έμαθα να κάνω μετά. Κάποιος ακόμη και σε μεγαλύτερη ηλικία μπορεί να αλλάξει τη ζωή του αρκεί να βρει τι είναι αυτό που πρέπει να κάνει και πως μπορεί να πετύχει.

Ξεκίνησε ένα ταξίδι επιτυχίας και δημιούργησε νέες γέφυρες.