Home > Περισσότερα από 2.200 άτομα συμμετείχαν στο πρώτο webinar του ΕΚΤ για την ψηφιακή ικανότητα

Περισσότερα από 2.200 άτομα συμμετείχαν στο πρώτο webinar του ΕΚΤ για την ψηφιακή ικανότητα

Το σεμινάριο εντάσσεται στον Κύκλο ενημέρωσης και διαλόγου για τις ψηφιακές δεξιότητες που υλοποιεί το ΕΚΤ στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» και της «Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση».

20.05.2020

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή που ξεπέρασε κάθε προσδοκία ολοκληρώθηκε το πρώτο διαδικτυακό σεμινάριο του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) με τίτλο και κεντρικό ερώτημα «Πόσο ψηφιακά ικανοί είμαστε ως εκπαιδευόμενοι, εκπαιδευτές και εκπαιδευτικοί οργανισμοί; Από τη θεωρία στην πράξη».

Το απόγευμα της Πέμπτης 14 Μαΐου 2020, 2.222 άτομα από την Ελλάδα και το εξωτερικό είχαν την ευκαιρία να ακούσουν, σε απευθείας σύνδεση από τη Σεβίλλη της Ισπανίας, τρεις Έλληνες ερευνητές του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο Ιωάννης Μάγειρος, ο Γιώργος Καψάλης και ο Παναγιώτης Καμπύλης, για δύο ώρες περίπου, παρουσίασαν τα ερευνητικά δεδομένα και τα εργαλεία που έχουν αναπτυχθεί στο JRC, καθώς και τις βέλτιστες πρακτικές για την ανάπτυξη της ψηφιακής ικανότητας.

To σεμινάριο παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εργαζόμενοι σε δημόσιους οργανισμούς, ελεύθεροι επαγγελματίες, μέλη ΔΕΠ, ιδιωτικοί υπάλληλοι, φοιτητές και από τις 13 Περιφέρειες της χώρας, καθώς και από το εξωτερικό. Εννιακόσια άτομα παρακολουθούσαν ταυτόχρονα κατά μέσο όρο το σεμινάριο, το οποίο ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή του κοινού σε δημοσκοπήσεις και ερωτήσεις προς τους ομιλητές, οι περισσότερες εκ των οποίων απαντήθηκαν σε ζωντανή σύνδεση. Αξίζει να αναφερθεί ότι υποβλήθηκαν περισσότερα από 1.000 σχόλια και ερωτήσεις, γεγονός που, αν μη τι άλλο, καταδεικνύει το μεγάλο ενδιαφέρον για το κεντρικό ζήτημα του webinar.

Δείτε το συνολικό βίντεο του σεμιναρίου στο YouTube

Στον εναρκτήριο χαιρετισμό της η Διευθύντρια του ΕΚΤ, Δρ Εύη Σαχίνη,  ανέδειξε το έργο και τον ρόλο του οργανισμού στο πλαίσιο της «Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση». Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η κρίση που προκλήθηκε από την COVID-19 όχι μόνο επιτάχυνε τις διαδικασίες του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά ανέδειξε την αναγκαιότητα κατάκτησης ψηφιακών δεξιοτήτων από όλους, και ειδικότερα σε τομείς όπως η εκπαίδευση.

O Ιωάννης Μάγειρος, Διευθυντής της Μονάδας Ανθρώπινου Κεφαλαίου και Απασχόλησης (ΑΚΑ) της Γενικής Διεύθυνσης του JRC, ξεκίνησε την εισήγηση του αναφέροντας τις γενικές κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τον «πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας». Η μονάδα ΑΚΑ του JRC, με έδρα τη Σεβίλλη, παρακολουθεί, μελετά και προτείνει δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού για τη δια βίου μάθηση και εκπαίδευση, με στόχο να συμβάλει στην ενδυνάμωση των πολιτών της ΕΕ μέσω της εκπαίδευσης και των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την καινοτομία και την ανάπτυξη.

Ο Ι. Μάγειρος παρουσίασε το πλαίσιο αναφοράς ικανοτήτων EntreComp, που αφορά την ικανότητα του επιχειρείν, το πλαίσιο ικανοτήτων LifeComp (δηλαδή τον συνδυασμό των προσωπικών, κοινωνικών και μαθησιακών ικανοτήτων), και το πλαίσιο ικανοτήτων DigComp. Αυτό το πλαίσιο περιγράφει επιστημονικά τους τομείς της ψηφιακής ικανότητας και έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όσους σχεδιάζουν πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη βελτίωση της ψηφιακής ικανότητας των πολιτών. Τέλος, ο I. Μάγειρος αναφέρθηκε στο εργαλείο για τον αυτό-αναστοχασμό (DigCompSAT), η ανάπτυξη του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη, με στόχο να χρησιμοποιηθεί σε μελλοντική έκδοση του EuroPASS.

Στη συνέχεια, ο Γεώργιος Καψάλης, επιστημονικός συνεργάτης στο JRC, παρουσίασε το DigCompEdu, το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για την Ψηφιακή Ικανότητα των Εκπαιδευτικών κάθε βαθμίδας, το οποίο δίνει έμφαση στην παιδαγωγική διάσταση των νέων τεχνολογιών. Παράλληλα, το DigCompEdu εστιάζει στις αναστοχαστικές δεξιότητες των εκπαιδευτικών, ενώ το JRC μέσω ενός ερωτηματολογίου, το οποίο βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο, επιχειρεί να εξετάσει την παιδαγωγική διάσταση των νέων τεχνολογιών και αναδεικνύει τα δυνατά σημεία των εκπαιδευτικών και πού πρέπει να δώσουν έμφαση. Το ερωτηματολόγιο στην τελική του μορφή θα είναι σύντομα διαθέσιμο στο κοινό.

«Αυτό που μας έδειξε η πρόσφατη κρίση που οδήγησε στο κλείσιμο των σχολείων, είναι ότι ο εκπαιδευτικός είναι πάντα στο κέντρο και ότι η ψηφιακή ικανότητα των σχολείων είναι πιο σημαντική από ποτέ» τόνισε ο Παναγιώτης Καμπύλης, επίσης επιστημονικός συνεργάτης στο JRC, ο οποίος εξήγησε ότι οι ανάγκες μαζικού ψηφιακού μετασχηματισμού, οδήγησαν στην ανάπτυξη ενός δωρεάν εργαλείου για όλα τα σχολεία (δημοτικά, γυμνάσια, γενικά και επαγγελματικά λύκεια), το SELFIE. Το εν λόγω εργαλείο αποτυπώνει, ανώνυμα, τη χρήση των εκπαιδευτικών τεχνολογιών για διδασκαλία και μάθηση. Τα σχολεία μπορούν να προσθέσουν μέχρι και 10 ερωτήσεις σε αυτές που υπάρχουν ήδη στην εφαρμογή, βάσει των δικών τους αναγκών. Μόνο το σχολείο έχει πρόσβαση στα αποτελέσματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διάλογο ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας  και στη δημιουργία ενός κοινά αποδεκτού σχεδίου δράσης. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην Ελλάδα 89 σχολεία έχουν χρησιμοποιήσει τη συγκεκριμένη εφαρμογή, δίνοντας την ευκαιρία σε πάνω από 7.000 επικεφαλής, εκπαιδευτικούς και μαθητές να αναστοχαστούν για την ψηφιακή ικανότητα των σχολείων τους.

Την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση συντόνισε ο Δημήτρης Μαραγκός, επικεφαλής της Πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» η οποία υλοποιείται από το ΕΚΤ.

Οι ομιλητές απάντησαν σε αρκετές ερωτήσεις και έδωσαν παραδείγματα από τη σχολική αίθουσα, ενώ αφηγήθηκαν ιστορίες για να γίνει κατανοητό τι σημαίνει ψηφιακή ικανότητα και πώς μπορεί να εξελιχθεί. "Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, ώστε να αποκτήσουμε πιο πολλές δυνατότητες και να δημιουργήσουμε νέες δυνατότητες" τόνισαν, και δήλωσαν διαθέσιμοι για το επόμενο σεμινάριο, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην καλύτερη ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας στη χώρα μας.

Η εισήγηση των ομιλητών είναι διαθέσιμη εδώ. Παρακολουθήστε το βίντεο του σεμιναρίου με την αναλυτική παρουσίαση των εργαλείων και τις απαντήσεις των ειδικών στις ερωτήσεις του κοινού.

«Κύκλος ενημέρωσης και διαλόγου για τις ψηφιακές δεξιότητες»

Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) με αυτό το διαδικτυακό σεμινάριο επιθυμεί να ενισχύσει τον διάλογο για την ανάπτυξη και εξάσκηση των ψηφιακών δεξιοτήτων, σε συνεργασία με κορυφαίους εθνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς, συγκεντρώνοντας ιδέες και προτάσεις για τη βελτίωση της ανταπόκρισης της κοινωνίας και της πολιτείας στην ψηφιακή πρόκληση. Ο διάλογος για τις ψηφιακές δεξιότητες θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα, με ομιλητές από την Ελλάδα και τον κόσμο. Το επόμενο σεμινάριο θα ανακοινωθεί σύντομα στον ιστότοπο του οργανισμού www.ekt.gr. Πείτε μας τη γνώμη σας για το σεμινάριο και μοιραστείτε τις προτάσεις σας για μελλοντικά σεμινάρια συμπληρώνοντας το ερωτηματολόγιο ικανοποίησης που είναι διαθέσιμο εδώ.

Joint Research Centre

Το Κοινό Κέντρο Ερευνών (Joint Research Centre-JRC) είναι επιστημονική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία συμβάλλει στη διαμόρφωση των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ανάμεσα στις αρμοδιότητες του Κέντρου είναι και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας με τις χώρες της ΕΕ, την επιστημονική κοινότητα και διεθνείς εταίρους. Η Μονάδα Ανθρώπινου Κεφαλαίου και Απασχόλησης του Κοινού Κέντρου Ερευνών διεξάγει κοινωνικοοικονομική έρευνα στους τομείς της εκπαίδευσης, κατάρτισης, δια βίου μάθησης, δεξιοτήτων και απασχόλησης. Σε αυτό το πλαίσιο, η Μονάδα έχει αναπτύξει μια σειρά από θεωρητικά μοντέλα και εργαλεία αυτοαξιολόγησης και αναστοχασμού για την ψηφιακή ικανότητα των πολιτών (DigComp), εκπαιδευτικών (DigCompEdu) και εκπαιδευτικών οργανισμών (DigCompOrg & SELFIE), τα οποία χρησιμοποιούνται ως πλαίσια αναφοράς για τη χάραξη πολιτικών και προγραμμάτων δράσης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ)

Το ΕΚΤ, εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχει συντονιστικό ρόλο στην "Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση". Σε συνεργασία με έγκριτους φορείς και σε διαρκή διάλογο με την εκπαιδευτική, ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα, το ΕΚΤ αναπτύσσει υποδομές και υπηρεσίες, προωθώντας τη γνώση, την έρευνα και την καινοτομία στον ψηφιακό χώρο. Είναι επίσης συντονιστής της πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» για τη δικτύωση και συνεργασία των Ελλήνων επιστημόνων και ερευνητών σε όλο τον κόσμο.