Αρχική > Οι ιστορίες > Αθηνά Ντόβα - Ηλίας ...

Αθηνά Ντόβα - Ηλίας Βαρθολομαίος

Ενώ βρέθηκαν αντιμέτωποι με την επιλογή να φύγουν για το εξωτερικό, η Αθηνά Ντόβα και ο Ηλίας Βαρθολομαίος προτίμησαν να μείνουν στη χώρα και να μπουν δυναμικά στο χώρο των start up εταιρειών, έχοντας στα χέρια τους μια ευφάνταστη ιδέα για ένα τρόπο επιλογής υποψηφίων εν είδει ηλεκτρονικού παιχνιδιού. Παρότι όμως παρέμειναν στην Ελλάδα, μία από τις πρώτες τους κινήσεις, όπως περιγράφουν στις "Γέφυρες", ήταν να αναζητήσουν συνεργασίες με Έλληνες του εξωτερικού, ώστε να τους βοηθήσουν να προωθήσουν την ιδέα τους σε διεθνές επίπεδο. Επικροτούν μάλιστα πρωτοβουλίες όπως οι "Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας" για το γεγονός ότι φέρνουν σε επαφή εταιρείες όπως η δική τους με Έλληνες του εξωτερικού, προσφέροντας τους πολύτιμους συμμάχους στον δύσκολο κόσμο των επιχειρήσεων.
 
 

Νέοι επιχειρηματίες

Συνιδρυτές εταιρείας "Owiwi"

Επέλεξαν να μείνουν στην Ελλάδα για να κάνουν την επιχειρηματική τους ιδέα πραγματικότητα

 
Πώς και πότε ξεκίνησε την πορεία της η Οwiwi; Ποιο είναι το στοιχείο καινοτομίας που την έκανε να ξεχωρίσει ανάμεσα στις start up εταιρείες;
 
Α. ΝΤ.: H Owiwi είναι μια start up εταιρεία που ξεκίνησε επίσημα το 2014 από το incubator του EGG, μια συνεργασία της Eurobank με το Corallia. Μείναμε δυο χρόνια στο incubator της Eurobank, αναπτύξαμε το επιχειρηματικό μας πλάνο και καταφέραμε βγαίνοντας να «σηκώσουμε» την πρώτη μας χρηματοδότηση, 220.000 ευρώ. Βγάλαμε στην αγορά το τελικό προϊόν το Νοέμβριο του 2016 και τώρα έχουμε ήδη του δέκα πρώτους μας μεγάλους πελάτες.
ΗΛ. Β. Προσπαθώντας να βρούμε μια δουλειά μετά το πανεπιστήμιο όπου γνωριστήκαμε θέλαμε να προτείνουμε κάτι διαφορετικό το οποίο να μιλάει τη γλώσσα της γενιάς μας. Έτσι ξεκινήσαμε και σίγουρα υπήρχαν πολλές δυσκολίες, όμως ο κοινός στόχος που είχαμε μας επέτρεψε να ανταποκριθούμε σε όλες τις δυσκολίες και τις ανάγκες.
Α. ΝΤ. Κοιτάζοντας γύρω μας βλέπαμε ότι αν είσαι senior manager ή έχεις μια προϋπηρεσία, το βιογραφικό σου από μόνο του μπορεί να μιλήσει για σενα.  Όταν όμως τώρα βγαίνεις στην αγορά εργασίας δεν έχεις τίποτα να πιστοποιήσει τα προσόντα σου.  Θέλαμε λοιπόν να φτιάξουμε κάτι για τη δική μας γενιά η οποία μιλάει εντελώς άλλη γλώσσα.  Πλέον όλα τα παιδιά έχουν μεγαλώσει με smartphone, χρησιμοποιούν tablet, υπολογιστές, και είναι πολύ έντονο το στοιχείο του gaming. Οπότε είπαμε να φτιάξουμε ένα παιχνίδι που θα μετράει όλα αυτά τα πράγματα και θα δίνει feedback στον υποψήφιο. 
 
Πόσο δύσκολο είναι για τους Έλληνες νέους ανθρώπους  να ρισκάρουν αντί να επιλέξουν την αποκαλούμενη από πολλούς –πιθανώς εσφαλμένα- «εύκολη οδό» της φυγής στο εξωτερικό;  
 
ΗΛ. Β. Θα μιλήσω από προσωπική εμπειρία.  Έχοντας σπουδάσει στο εξωτερικό, είχα την ευκαιρία να μείνω στην Αγγλία, να δουλέψω ή να κάνω το μεταπτυχιακό μου εκεί.  Κατέληξα να κάνω στην Ελλάδα το μεταπτυχιακό μου, αλλά πάλι είχα την επιλογή να γυρίσω πίσω στην Αγγλία.  Λόγω της Αθηνάς πείστηκα ώστε να δοκιμάσουμε να κάνουμε κάτι δικό μας εδώ στην Ελλάδα.  Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση ειδικά στην Ελλάδα της κρίσης. Αλλά για μένα δεν ήταν τόσο δύσκολη απόφαση, επειδή πάντα ήθελα να κάνω κάτι δικό μου και ήθελα να συνεισφέρω και να δώσω πίσω στην Ελλάδα. 
Α. ΝΤ.: Εγώ επέλεξα να μη φύγω από την Ελλάδα, παρότι όταν μπαίνεις να κάνεις ένα μεταπτυχιακό σ’ ένα αγγλόφωνο πανεπιστήμιο για international management, όπως ήταν το δικό μας, η σίγουρη οδός είναι ότι κοιτάς και έξω.  Η αλήθεια είναι ότι πλέον στις μέρες μας δεν είναι τόσο δύσκολο όσο μπορεί να φανταζόταν κάποιος παλιότερα το να κάνεις κάτι δικό σου.  Γιατί πλέον υπάρχουν διαδικασίες, υπάρχουν online εργαλεία, υπάρχει η start up κοινότητα στην Ελλάδα- που είναι μικρή αλλά αναπτυσσόμενη.  
 
Πώς δώσατε εσείς και πώς γενικότερα μπορεί να δώσει κανείς διεθνή αντίκτυπο σε μια ελληνική επιχείρηση; 
 
ΗΛ.Β.:  Κατ αρχάς είναι σημαντικό να δεις αν η υπηρεσία που προσφέρεις είναι μόνο για την Ελλάδα- χωρίς να είναι κακό αυτό- ή αν είναι ένα προϊόν ή υπηρεσία που θα έχει ανταπόκριση και στο εξωτερικό. Εμείς βλέποντας τι έκαναν άλλοι στο εξωτερικό μιμηθήκαμε αυτές τις διαδικασίες.  Προφανώς το προσαρμόσαμε στις δικές μας ανάγκες, στην κουλτούρα της Ελλάδας, αλλά σίγουρα η δικτύωση είναι το πιο σημαντικό πράγμα.  
Α. ΝΤ.: Προσπαθούμε να είμαστε εξωστρεφείς με το να έχουμε μια πολύ σωστή online παρουσία σε ότι έχει να κάνει με το website μας και με τα social media, τα οποία είναι ο τρόπος να επικοινωνήσεις μ ένα στοχευμένο κοινό και να έρθεις σε επαφή με φορείς και με πρωτοβουλίες, από πρεσβείες μέχρι οργανωμένα ιδρύματα που προωθούν την εξωστρέφεια.  Επίσης βοηθάει πολύ η συμμετοχή σε διεθνή συνέδρια.
ΗΛ. Β.: Να προσθέσω ότι επίσης ότι είναι πολύ σημαντικό να έχεις στόχευση κι όχι την ψευδαίσθηση ότι μπορείς ν απευθυνθείς σε όλη την αγορά, ώστε να μη χάνεις χρόνο άσκοπα.  Όπως επίσης να είσαι ανοιχτόμυαλος.  
 
 
Έχετε εκδηλώσει ενδιαφέρον για συνεργασία με Έλληνες του εξωτερικού και αντίστοιχα  σας έχουν προσεγγίσει οι Έλληνες του εξωτερικού με σκοπό τη συνεργασία;
 
Α. ΝΤ.:  Η αλήθεια είναι ότι είναι από τα πρώτα πράγματα που κάναμε ήταν να ψάξουμε Έλληνες που βρίσκονται σε εταιρείες σε στρατηγικά σημεία ώστε να προωθήσουν την εταιρεία μας στο εξωτερικό.  Οι Έλληνες ανά τον κόσμο- το είδαμε πιο έντονα στο Λονδίνο- θέλουν να βοηθήσουν και ψάχνουν τρόπο να το κάνουν.  Από μια απλή συμβουλή μέχρι να σου ανοίξουν μια πόρτα, ή να πάρουν ένα συνάδελφο τους σε μια εταιρεία και να του πουν «δες κι αυτούς».  
ΗΛ. Β. Επίσης είναι σημαντικές πρωτοβουλίες όπως το Reload Greece, the Hellenic Initiative ή οι «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» στο να μας φέρουν σε επαφή μ’ αυτά τα άτομα που ακόμη κι αν δώσουν πέντε λεπτά απ το χρόνο τους μπορεί να βοηθήσουν μια επιχείρηση. 
 
Θεωρείτε ότι ένα από τα λάθη των start ups στην Ελλάδα είναι ότι περιμένουν ανταπόδοση σε πολύ σύντομο χρόνο;  
 
Α. ΝΤ.: Ακόμη βέβαια δεν έχουμε φτάσει ούτε στο 1/100 των στόχων μας αλλά το σημαντικότερο για μένα είναι η ομάδα. Το να επιλέξεις σωστά τους ανθρώπους που αποφασίζεις να συμπορευτείς.   Το να διαλέξεις άτομα που θα μπορέσουν να αγαπήσουν αυτό που κάνετε και να το δείτε μαζί σαν ένα κοινό στόχο βοηθάει ακόμη και στο να καταλάβεις ότι τα έσοδα καμιά φορά αργούν κι ειδικά όταν μιλάμε για καινοτομία. Και δεύτερο να σκεφτείς αν η αγορά έχει ανάγκη τη λύση σου.  Και πως θα καταφέρεις αυτή να είναι βιώσιμη.  Υπάρχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση; 
ΗΛ. B.:  Επίσης στην Ελλάδα έχουμε δει ότι δεν υπάρχει επιχειρηματική παιδεία. Κι ενώ πολλές φορές υπάρχει μια πάρα πολύ καλή ιδέα και διάθεση για να υλοποιηθεί, δεν υπάρχει γνώση για το πώς θα γίνει αυτό.
 
K. Ντόβα σε ποιο σημείο βρίσκεται αυτή τη στιγμή η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα όπως το έχετε βιώσει και από την προσωπική σας εμπειρία;
 
Α. ΝΤ.: Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και το βλέπεις για παράδειγμα όταν μπαίνεις σε ένα διοικητικό συμβούλιο όπου αντικρίζεις καμία ή στην καλύτερη περίπτωση μία γυναίκα. Επίσης οι γυναίκες καλούμαστε συχνά να υιοθετήσουμε πιο ανδροπρεπείς συμπεριφορές θεωρώντας ότι αυτό θα μας κάνει καλύτερους επιχειρηματίες.   Αυτό είναι μεγάλο  λάθος, το να απαρνιέσαι δηλαδή  τη  θηλυκή σου φύση που εμπεριέχει επιχειρηματικό ένστικτο, ικανότητα στις πωλήσεις κι άλλα πράγματα απαραίτητα για τις επιχειρήσεις.  
 
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
 
ΗΛ. Β.:Το πλάνο για την Οwiwi για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι ουσιαστικά να μεταφράσουμε το εργαλείο σε περισσότερες γλώσσες ώστε να μπούμε σε περισσότερες χώρες, να επεκτείνουμε τη γκάμα δεξιοτήτων που μετράμε μέσα από το εργαλείο και  να μεγαλώσουμε την ομάδα, ώστε να μπορούμε να υποστηρίξουμε τον όγκο χρηστών που θα έχουμε.    
Α. ΝΤ.: Επίσης αυτό που θέλουμε να αναπτυχθεί περαιτέρω είναι η δυνατότητα να παρέχουμε όχι απλά ένα εργαλείο για τις εταιρείες, αλλά ένα εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει οποιοδήποτε χρήστη, ο οποίος θέλει  να ανακαλύψει τον εαυτό του και  τις δεξιότητες του.