Αρχική > Οι ιστορίες > Αναστάσιος Σπανίδης

Αναστάσιος Σπανίδης

Αν ο «ψηφιακός μετασχηματισμός» των εταιρειών φάνταζε πριν από μερικά χρόνια όρος άγνωστος για τον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο, σήμερα είναι προϋπόθεση επιτυχίας και εξωστρέφειας.   Όπως εξηγεί στις «Γέφυρες» ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Generation Y Αναστάσιος Σπανίδης οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να αποδεχθούν τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής και ταυτόχρονα να βάλουν ένα φρένο στο «brain drain» προσφέροντας το κατάλληλο εργασιακό περιβάλλον για Έλληνες που έχουν αποκτήσει τη διεθνή εμπειρία και θέλουν να την αξιοποιήσουν και να την αναπτύξουν επιστρέφοντας πίσω στη χώρα τους.

Στέλεχος επιχείρησης

Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος Generation Y

Βοηθάει ανερχόμενες ελληνικές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν

Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια δραστηριότητα της Generation Y; 

 

H Generation Y - International e-Business Experts είναι ένα καράβι που πλέει 17 χρόνια συναπτά πάνω στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πιστέψαμε στη δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου από το 2000 και βγήκαμε σωστοί.  Δεν υπάρχει παγκοσμίως κανένας δείκτης σε καμία χώρα που να μην έχει άνοδο στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και αυτή τη στιγμή μέσα από πολλούς μετασχηματισμούς έχουμε φτάσει στο σημείο να προσφέρουμε ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων που μας προσεγγίζουν και ζητάνε τις υπηρεσίες μας.

 

Πόσο σημαντικό είναι το digital transformation και πόσο έχει επιτευχθεί στην Ελλάδα;

 

Το digital transformation είναι εξαιρετικά σημαντικό, είναι το επόμενο βήμα για τις επιχειρήσεις εφόσον αυτές είναι έτοιμες να το αποδεχθούν. Οι πυλώνες του είναι τέσσερις.  Ο πρώτος είναι η δυνατότητα να παρουσιάζονται τα προϊόντα και οι υπηρεσίες με τον βέλτιστο τρόπο, ώστε να μπορεί κανείς να τις εμπορεύεται καλύτερα. Η δεύτερη είναι πως χαμηλώνεις τα λειτουργικά κόστη μιας επιχείρησης- γιατί χρήματα βγαίνουν με  δυο τρόπους: από την πώληση της υπηρεσίας και του προϊόντος και από τη μείωση των λειτουργικών εξόδων.  Ο τρίτος πυλώνας έχει να κάνει με το πώς αναγνωρίζει κανείς τον πελάτη του, τον υφιστάμενο ή τον εν δυνάμει και πώς καταγράφει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται αγοραστικά αλλά και σαν προσωπικότητα. Ο τέταρτος πυλώνας σχετίζεται με το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να στηρίζονται όσο το δυνατό περισσότερο στη συλλογή δεδομένων(data driven) στις αποφάσεις τους.

 

Πόσο εύκολο είναι για κάποιον να διεξάγει επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα του σήμερα;

 

Οι ευκαιρίες δεν υπάρχουν, δημιουργούνται. Η Ελλάδα του χθες, του σήμερα ή του αύριο είναι ένα περιβάλλον. Το να διεξάγεις επιχειρηματικότητα είναι το πώς διαβάζεις το περιβάλλον για να δημιουργείς ευκαιρίες.  Άρα από την στιγμή που κάποιος θέλει να επιχειρήσει δε μπορεί να αναζητάει άλλοθι στο ότι υπάρχουν δυσκολίες. Επίσης πιστεύω ότι δεν υπάρχει Ιθάκη, η Ιθάκη είναι κάτι που μετακινείται συνέχεια. Τα πάντα έχουν να κάνουν με το ταξίδι.  

 

Κατά πόσον θεωρείτε ότι είναι σημαντική η ανάπτυξη εξωστρέφειας για τη διεύρυνση της εξαγωγικής δραστηριότητας μιας ελληνικής επιχείρησης; Μπορεί να αξιοποιηθεί το momentum της κρίσης για μια επιτυχημένη εξωτερική επιχειρηματική στρατηγική;

 

Καταρχάς η δυνατότητα να εξάγει μια επιχείρηση την υπηρεσία ή το προϊόν της είναι άκρως ρεαλιστική αν κάνει αυτή την κίνηση με στρατηγική, στόχευση και μελέτη . Σίγουρα όσο πιο μικρή είναι η επιχείρηση τόσο πιο μεγάλος είναι ο βαθμός δυσκολίας.  Παραμένει όμως εφικτό αν υπάρχει στρατηγική, επιμονή και υπομονή. Θα πρότεινα και θα σύστηνα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μην βλέπουν τόσο μακρινό το όνειρο της εξαγωγής μια και το διαδίκτυο επιτρέπει την επικοινωνία στοχευμένα σ’ αυτούς που ενδιαφέρονται για την υπηρεσία ή το προϊόν. 

 

Η generation Y δραστηριοποιείται στο εξωτερικό;

 

Δραστηριοποιείται τα 15 από τα 17 χρόνια λειτουργίας της. Ξεκινήσαμε πολύ πριν την κρίση, λόγω του ότι το ίδιο μας το προϊόν ή η υπηρεσία έδινε εξαιρετικό αποτέλεσμα.  Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ίντερνετ μας έβγαλαν προς τα έξω.  

 

Έχετε αναπτύξει δίκτυο συνεργατών που να συμπεριλαμβάνει και Έλληνες του εξωτερικού; Αν ναι πως αυτό βοηθάει στην ανάπτυξη και εξέλιξη την εταιρία σας;

 

Σίγουρα το ελληνικό στοιχείο μας διέπει σα νοοτροπία αφού είναι Έλληνες και οι μέτοχοι.  Δε θα μπορούσαμε να μην κάνουμε συνεργασίες και με Έλληνες της ομογένειας, οι οποίοι βλέποντας μια δυναμική ελληνική επιχείρηση ήθελαν να βοηθήσουν να πάμε ένα βήμα παρακάτω.  Οι συνεργασίες μας με Έλληνες του εξωτερικού έχουν βοηθήσει στην ταχύτητα δικτύωσης σε τρίτες χώρες, στη δημιουργία αξιοπιστίας της  επιχείρησης μας απέναντι σε αυτούς τους οποίους απευθυνόμαστε καθώς επίσης και στην διείσδυση σε νέες αγορές  προς όφελος φυσικά της χώρας μας. 

 

Θεωρείτε ότι η αξιοποίηση των υψηλών προσόντων του ανθρώπινου δυναμικού  της Ελλάδας προς μια αναπτυξιακή κατεύθυνση μπορεί να ανακόψει το κύμα μετανάστευσης ποιοτικού ελληνικού επιστημονικού δυναμικού στο εξωτερικό;

 

To brain drain είναι ένα απτό, ρεαλιστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εταιρείες που θέλουν να καινοτομήσουν, οι οποίες θέλουν να είναι «άλογα κούρσας» και να κάνουν τη διαφορά για την κοινωνία, τον άνθρωπο, την επιχειρηματικότητα κ.ο.κ. Η generation Y έχει αντιμετωπίσει το brain drain μια και ψάχνουμε επαγγελματίες σε διαφορετικούς τομείς που να είναι υψηλών προσόντων.  Ένας τρόπος που χρησιμοποιήθηκε για να το αντιμετωπίσουμε είναι να φέρουμε Έλληνες από το εξωτερικό πίσω.  Δηλαδή έφυγε παράδειγμα  ένας συνεργάτης μας  για τρία χρόνια,  πήγε στην Αμερική και πήρε στοιχεία από την εκεί εκπαίδευση  και τον τρόπο ζωής. Εμείς ευτυχώς έχουμε την δυνατότητα, παρέχοντας το κατάλληλο εργασιακό περιβάλλον, τις κατάλληλες συνθήκες, υποδομές  και τα  πλεονεκτήματα  που αρμόζουν στην εμπειρία και τη γνώση του, να βοηθήσουμε ώστε να  μπορέσει  ο ίδιος να πραγματοποιήσει τα όνειρα του και τους στόχους του και να παράγει  για μια ελληνική πλέον επιχείρηση κάνοντας εξαγωγή και όχι το αντίστροφο.  Σίγουρα το περιβάλλον αυτή τη στιγμή δε δίνει τη δυνατότητα σε αρκετές επιχειρήσεις να δημιουργήσουν αυτές τις  συνθήκες με τις οποίες θα μπορέσουν να φέρουν πίσω επιστημονικά καταρτισμένο προσωπικό. Από την άλλη υπάρχουν τέτοιες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Υπομονή θέλει, σωστή στόχευση, συνεργασία και θεωρώ ότι η προσπάθεια όλων των επιχειρήσεων είναι στο να φέρει πίσω από τα πιο εκλεκτά ελληνικά μυαλά.

 

Πολλοί από τους Έλληνες που έχουν πάει στο εξωτερικό τα τελευταία 10 χρόνια σε πολλές περιπτώσεις καταλαμβάνουν πολύ καλές θέσεις σε εταιρείες άλλων χωρών. Θεωρείτε ότι θα ήταν σημαντική μια διασύνδεση αυτών των ανθρώπων με την Ελλάδα, όχι με τη μορφή της επιστροφής, αλλά για παράδειγμα με mentoring ή με βοήθεια στο άνοιγμα προς τις αγορές που ζουν αυτοί οι Έλληνες;

 

Ζούμε στην εποχή όπου όλα όσα απολαμβάνουμε είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας της γνώσης της ανθρωπότητας.  Απόλυτα και βέβαια η συνεργασία, είτε με mentoring είτε με τον  πιο απλό τρόπο που είναι να στείλει κανείς  χρήματα πίσω στην οικογένεια του, είτε με το  να δικτυώσει κανείς κάποιο γνωστό του δείχνει την αλληλοβοήθεια  που προσφέρει το ανθρώπινο είδος μεταξύ των μελών του. 

 

Ποια είναι τα κίνητρα που πρέπει να δίνει μια ελληνική εταιρεία ώστε να μην φεύγουν οι νέοι στο εξωτερικό;

 

 Από τα  17 χρόνια εμπειρίας και από την ανάπτυξη που εμείς έχουμε βιώσει φτάνοντας τους 150 άμεσους συνεργάτες θα έλεγα ότι το πιο σημαντικό είναι η δυνατότητα υποστήριξης και  ανάπτυξης του καθενός.  Πώς υποστηρίζεις  δηλαδή τα δικά του όνειρα μέσα από το «γήπεδο»  που του δίνεις σαν επιχείρηση για να τα φτάσει.

 

Αποτελεί η οικονομική κρίση ευκαιρία για διέξοδο σε εναλλακτικές μορφές επιχειρηματικότητας;  Στην περίπτωση των start ups ποια είναι η άποψη σας για το επόμενο βήμα; Όχι δηλαδή απλά στο επίπεδο να πάρουν χρηματοδότηση αλλά να αναπτυχθούν περαιτέρω.

 

Η εναλλακτική μορφή επιχειρηματικότητας έχει ήδη αρχίσει κι εφαρμόζεται.  Βλέπουμε όλο και περισσότερους Έλληνες να προσπαθούν, να καινοτομούν, να μη φοβούνται την αποτυχία. Και δε μιλάω μόνο για start ups μιλάω και για επιχειρήσεις που έχουν βάλει κεφάλαια, έχουν κόψει τα πρώτα τιμολόγια και κάνουν πολύ σοβαρή προσπάθεια να μεγαλώσουν και ν’ αναπτυχθούν.  Η ελληνική κοινότητα είναι αρκετά δυναμική όσον αφορά το κομμάτι των start ups. Αυτό που θα σύστηνα στους startuppers είναι να κοιτάξουν ως το πιο σημαντικό κομμάτι σε σχέση με την πιθανότητα επιτυχίας τους το δέσιμο της ομάδας τους, τη χημεία που έχουν μεταξύ τους, το πάθος που έχουν πάνω στο προϊόν τους.  Γιατί για να πιστέψει κάποιος σε σένα πρέπει πρώτα να πιστέψεις εσύ στον εαυτό σου.